ES Po Hur kan jag varma mitt husl985? E=mc FORUM ATOMKO ESPAMOt Een merkwaardig voorbeeld van pro-kernenergievoorlichting in Spanje: Prof. dr. Albert Einstein op een sticker. gie is zo'n geladen zaak. Maar dat ter zijde. Het eerste nadeel van een referendum is, dat tijdens de „voorronden" diegenen de grootste invloed op de publieke me ning kunnen uitoefenen, die er het meeste geld tegenaan kunnen werpen. In een referendum over de toepassing van kernenergie is dan ook gewoonlijk de atoomlobby het best bij kas. Tijdens een referendum over kernenergie in Zweden is gebleken van welk doorslag gevend belang de duiten en de daarmee ingekochte kennis van beïnvloedings technieken plegen te zijn. In een referendum is de „kiezer" die zijn mening geeft niet zo werkelijk vrij als hij meende. Een goed referendum zou onafhankelijk van welke belangen groep dan ook moeten kunnen worden voorbereid en uitgevoerd. Als het niet van vreemde financiële smetten vrij is, moet men de uitkomsten wantrouwen. Een tweede eis die men aan een re ferendum moet stellen is, dat de deel nemers zich een zekere mate van des kundigheid eigen moeten hebben ge maakt. Welnu bij normale referen dums ontbreekt de mogelijkheid om de deelnemers stelselmatig te trainen en te vormen. Wat zijn „weten", pikken zij op uit reclamespots! De maatschappe lijke energiediscussie heft dit bezwaar in hoge mate op. Ja/nee of vaag. Een volgend nadeel van de volksraad pleging is, dat de vraagstelling bijna altijd een ja/nee-situatie inhoudt, dan wel dat er een vraagstelling wordt ge bruikt die zo vaag is, dat men als deel nemer niet eens weet waar het om gaat. In een Zwitsers referendum over kern energie werd bijvoorbeeld gevraagd: „Bent u het eens met demonstraties te gen de kernenergie?" In de campagnes rondom dit referendum werd de indruk gewekt, dat het van belang was om „nee" te zeggen. Maar zoals de opmerk zame lezer begrijpt wie in dit refe rendum „nee" zei, verklaarde daarmee niet dat hij tegen kernenergie was, maar juist ervóór! Griezelig is ook de politieke nagalm van een referendum. Daarvoor moeten wij naar Oostenrijk kijken, waar bonds kanselier Kreisky zijn eigen politieke bestaan aan een referendum over de inbedrijfstelling van de kerncentrale in Zwentendorf bij Wenen, koppelde. De Oostenrijkers wisten niet meer waar het referendum eigenlijk heen wou: was het nu om Kreisky weg te werken, of was het om een kerncentrale in bedrijf ge steld te krijgen? Of allebei? De kern centrale waar het om ging is nooit in bedrijf gesteld en in april van dit jaar is Kreisky opgestapt. Misschien dat zijn opvolger, met een beter gedefinieerd ontwerp voor een referendum, de kern centrale wel weer in bedrijf zal mogen stellen! Maar de hamvraag: wat wil het volk nu eigenlijk?, is dan nog steeds onbe antwoord. Volksraadplegingen hebben als grootste bezwaar dat men er als de uitspraak eenmaal gevallen is niet meer op terug kan komen, zonder dat men de democratische spelregels grof geweld aandoet. Referendums zijn te veel een campagne en te weinig een vorm van education permanente. Wie de lijst met bezwaren overziet zal onze energiediscussie net als de meeste deelnemers aan de workshop van de Europese atoomlobby het summum vinden. Orwelliaanse angst. Natuurlijk kan men de vraag stellen of het nu zo erg is dat een referendum zo campagne-achtig is. Een voordeel is toch, zal men zeggen, dat een regering die een referendum uitschrijft, zeer snel en zeer duidelijk weet waar zij aan toe is, zodat zij tot daden kan overgaan. Ik denk dat er een scherp onderscheid moet worden gemaakt in de zaken die men wel en die men niet door middel van een volksraadpleging kan commu niceren. Een goed voorbeeld van een gemakkelijk communiceerbare vraag vinden wij in het Zweedse referendum over de invoering van rechts verkeer op de wegen. Dit probleem is gemakkelijk te ont leden. Het kon moeilijk eenvoudiger en zo is het derhalve echt een vraag van „ja" of „nee". Voer voor een referendum. Op een eenvoudige vraag komt een eenvoudig antwoord. (Overigens wilden de Zweden in meerderheid links blijven rijden, maar de regering schakelde des ondanks over op rechts verkeer!) Bij de vraag: wel of geen kernenergie? Zijn de antwoorden „ja" en „nee" bij lange na niet meer voldoende. Het the ma kernenergie wortelt nu eenmaal in een soort Orwelliaanse angst voor de toekomst en is verbonden met zulke diepe, menselijke emoties, dat ik mij afvraag of het thema als zodanig wel communiceerbaar is! In elk geval, moe ten wij vaststellen dat de kernenergie, evenmin als het vraagstuk van de plaat sing van kruisraketten, de geoorloofd heid van abortus en euthanasie en het DNA-recombinant-onderzoek, bij volks raadpleging kan worden behandeld. Daarvoor zijn zulke onderwerpen let terlijk te gevoelig. Wij noemen een on derwerp „oncommuniceerbaar" als het neerkomt op het praten over de strop in het huis van een gehangene. In de campagne rond het Zweedse referendum over kernenergie werd het publiek met suggestieve vragen bewerkt, zoals deze: „Hoe kan ik in 1985 mijn huis ver warmen?" Het antwoord staat in de tekst onder de foto: door middel van elek triciteit die met kernenergie is opgewekt! 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1983 | | pagina 27