bouwd in 1909 te Hardinxveld, werd eigen
dom van schipper Jan van Aartrijk. Hij
werkte hard als zand- en grintschipper en
wist een aardig bedragje ten behoeve van
de restauratie van zijn „Avontuur" te sparen.
Geld was echter niet de enige voorwaarde
tot restauratie, het ging ook om de juiste
materialen. Jan van Aartrijk toog naar
Zweden om daar de bomen voor zijn rond
houten te halen. Beetje bij beetje herwon
de „Avontuur" zijn oude glorie. Belangrijk
deel van de restauratie werd in eigen beheer
verricht. Een schipper van een zeilend be
drijfsvaartuig moet ook als houtbewerker
en lasser zijn mannetje kunnen staan. Lig
plaats van dit schip is Dordrecht. Het be
vaart de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wa
teren, de kustwateren van Nederland en
België en maakt reizen naar Engeland.
De tweemastklipper „Anita Jacoba"
(schipper Jan van 't Hof) werd in 1892 te
Waspik gebouwd. De ligplaatsen zijn Katse-
veer, Vlissingen en Goes. Het vaargebied
betreft de Zuid-Hollandse en Zeeuwse stro
men en de Belgische kustwateren.
Schipper Jan Faber is te vinden op de
tweemasttjalk Boreas. Deze werd in 1901
te Hoogezand gebouwd. De tjalk legt aan
in Brielle, Willemstad en Bruinisse en be
vaart alle Nederlandse wateren. In 1904
werd in Sneek de tjalk „Twee Gebroeders"
gebouwd. Huidige schipper is Bernard Kok.
Ligplaats van het schip is Willemstad, het
vaargebied bestaat uit de Zuid-Hollandse
en Zeeuwse wateren.
In Tholen is de vaste ligplaats te vinden
van de tweemasttjalk „Morgenster" (schip
per Joop Snoep). Dit schip werd in 1908
in Groningen gebouwd. De „Morgenster"
maakt verre reizen, buiten de Zuid-Hol
landse en Zeeuwse wateren, bevaart het de
kustwateren in Nederland en verder naar
België, Engeland en op de Oostzee.
Tenslotte de tjalk „Verwisseling" met
schipper Kees van Zon te Gorkum. Het
schip werd in 1889 in Krimpen a/d IJssel
gebouwd en vaart nu op het IJsselmeer,
de Waddenzee, Zuid-Hollandse en Zeeuwse
wateren en de Belgische binnenwateren.
Naar Engeland.
Zeilklipper „Avontuur" maakt, zoals ge
zegd, tochten naar Engeland. Deze zomer
zullen twee twintig-daagse reizen naar de
zuid-oost kust van Engeland worden ge
maakt. Daar zullen de fraaie getijderivier
tjes worden verkend. Bezoeken aan Chatham
en de Towerbridge behoren tot de mogelijk
heden. Gedurende de eerste reis zal worden
deelgenomen aan twee zeilwedstrijden: op
de River Blackwater en één van de Theems
naar Ipswich. Het is nog steeds een strijd
punt of de Engelse Qf de Nederlandse
vrachtschepen sneller zeilden. Op de „A-
vontuur" zal ongetwijfeld getracht worden
de strijd in Hollands voordeel te beslissen.
Boekingen op bovengenoemde zes schepen
geschiedde tot voor kort individueel. De
wens tot samenwerking en reservering op
een centraal punt leidde tot de oprichting
van het boekingskantoor in Zierikzee.
Jannie van der Meulen werkt zelfstandig
op provisiebasis. In de vorm van een rente
loos voorschot brachten de deelnemende
schippers een begin-kapitaal voor publici-
teitskosten, e.d. bijeen. Bij deze opzet werd
uitgegaan van een na te streven omzet.
Risiko van het al of niet halen van dat
bedrag, ligt bij beide partijen.
Inmiddels werd in samenwerking met
motel-congrescentrum „De Zeeuwse Stro
men" een fraaie dokumentatiefolder ontwik
keld. „Op basis van wederzijdse reklame
voor elkaar maken, werden afspraken met
de direktie van dit motel gemaakt," aldus
Jannie van der Meulen.
Als hobby begonnen.
Voor haar is dit niet zomaar een baan.
Schepen en water bestempelen het leven
van het gezin Van der Meulen. Wat begon
als hobby op een kleine platbodem, groeide
uit tot definitieve vestiging op een zeilend
bedrijfsvaartuig. Een komfortabel woonhuis
in Papendrecht werd ingewisseld voor de
„Door Vertrouwen" aan de Engelse Kade
in Zierikzee.
Zelf maken de Van der Meulens geen
tochten met passagiers, maar deden wel veel
ervaring op met dergelijke reizen op andere
schepen. „Je komt als vreemden in een
groep, maar tijdens zo'n tocht vorm je een
hecht team," verklaart Jannie met nadruk.
Ook generatiekloven kunnen op die manier,
volgens haar verdwijnen. Ze zag een man
van zeventig en een jonge kerel van veertien
jaar aktief samen bezig tijdens een zeil
wedstrijd.
Hoog genoteerde wedstrijd bij de zeilende
bedrijfsvaartuigen is de jaarlijkse race rond
het eiland Tiengemeten. Een wedstrijd, die
georganiseerd wordt door de „Vereniging
tot behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig,
het Varend Museumschip."
Terug naar zeilvloot „De Zeeuwse Stro
men". Op zaterdag 24 en zondag 25 april
zal een promotiereis worden gemaakt. De
schepen vertrekken alle uit de thuishaven
en zullen op zaterdagavond afmeren in de
Nieuwe Haven te Zierikzee. Belangstellenden
zullen daar uiteraard welkom zijn voor be
zichtiging van de vloot.
Een aspekt, dat tot nu toe onbesproken
bleef is de veiligheid. Op de reeds genoemde
folder werd bij de beschrijving van elk
schip plaats ingeruimd voor een opsomming
van de aanwezige veiligheidsmiddelen, zoals
radiorichtingzoeker, kompas, marifoon, blus
sers, zwemvesten, noodsignalen, reddings
vlot, e.d.
In de kajuit van haar schip „Door Vertrouwen" boekt Jannie van der Meulen de reser
veringen voor zeilvloot „De Zeeuwse Stromen".
MkmT
ZTiKiooï sv /rttt* Simftri,
26