Sfeer en romantiek van zeilend tijdperk herleeft tijdens vakantie Centraal boekingskantoor in Zierikzee Zeilvloot „De Zeeuwse Stromen" Tekst: Ali Pankow - Edel. Zeilvloot „De Zeeuwse Stromen" is een samenwerkingsverband tussen een aantal schippers van klassieke zeilschepen. Sinds kort geschiedt de reservering op een cen traal punt. Dat boekingskantoor is gevestigd in Zierikzee bij Jannie van der Meulen - den Ekster. Ze luistert naar de specifieke wensen van de klant en zal in overleg een plaats reserveren op het meest geschikte schip van de vloot. In principe is de klant uiteraard vrij zelf de boot te kiezen waar hij mee op vakantie wil gaan, maar om teleurstel lingen of tegenvallers te voorkomen is het goed wensen en verwachtingen duidelijk te kennen te geven. Het ene schip is bij voorbeeld beter ingericht voor mensen met kleine kinderen, terwijl een ander schip weer prima mogelijkheden biedt voor surfers. Met deze omstandigheden dient derhalve bij de boeking rekening te worden gehouden. Vele mogelijkheden. De mogelijkheden zijn groot: een vakantie van enkele weken, een weekendarrangement of zomaar een dagje sportvissen. Voor dat laatste geldt overigens een apart tarief. Meestal wordt in groepsverband gereser veerd, hetgeen echter niet wil zeggen, dat individuele boekingen niet mogelijk zijn. De kapaciteit van de vloot varieert per schip van 10 tot 18 personen. Bij scholen, vereni gingen en bedrijven blijkt veel belangstelling te bestaan voor deze vorm van vakantie houden. Natuurlijk kan ook met één of meerdere gezinnen of met een groep vrien den gereserveerd worden. Speciale overlevingstochten, bij welke wei nig havens worden aangedaan, vormen vaak onderdeel van een managementskursus. Op elkaar aangewezen zijn gedurende die pe riode op het water, kan volgens psycholo gische begrippen een goede voorbereiding zön voor mensen, die in de maatschappij in teamverband moeten gaan werken. Cocktaildress en jacquet zijn bij deze va kanties niet de eerst vereiste kledingstuk ken. „Warme kleren," zegt Jannie, „want op het water is het altijd kouder, dan de meeste mensen denken." Niemand zal op een tjalk of klipper de luxe van een cruiseschip verwachten, maar... een koud biertje en een warm bed behoeven niet te ontbreken. Geen Spartaanse omstan digheden aan boord, want enig twintigste eeuws komfort is ook aan boord van het zeilend bedrijfsvaartuig doorgedrongen. Dat dergelijke voorzieningen op authentiek en nostalgisch gebied wat konsessies vroegen, zal duidelijk zijn. Toch zal het niet moeilijk zijn de roman tiek van vroeger dagen te ervaren. Geur van manilla en Zweeds teer en de sfeer tijdens het varen zelf zullen daartoe bijdragen. Foto's: Johan Berrevoets, Zierikzee. ZIERIKZEE-maart: „Avontuur", Anita Jacoba", „Morgenster", „Boreas", „Ver wisseling" en „Twee Gebroeders", dat zijn de schepen die samen zeilvloot „De Zeeuwse Stromen" vormen. Zeilende vrachtschepen, die in het eerste gedeelte van deze eeuw door de snel vorderende techniek tot uitsterven waren ge doemd, hoewelEigenlijk een beetje overdreven om over uitsterven te schrij ven met de wetenschap, dat de zeilende bedrijfsvaartuigen in de gemeenten rond het IJsselmeer vorig jaar een omzet van in totaal ruim 7 miljoen gulden behaalden. Niet met het vervoer van vracht, die tijd is inderdaad voorbij, maar met passagiersreizen, de overlevingskans bij uitstek voor deze tjalken, botters, klippers van de „Bruine Vloot". Niet alleen rond het IJsselmeer, maar ook in het zuidwesten van Nederland worden de rivieren en zee-armen door deze schepen bevaren. De vrachtruimen van vroeger werden omgebouwd tot passagiersverblijf. Een geweldige mogelijk heid voor hen, die hun hart sneller voelen kloppen bij het zien van die grote bruine zeilen, de sfeer en romantiek van het zeilend tijdperk op te snuiven tijdens een reis met één van deze schepen. Zeilklipper „Avontuur". Niet geschoold. De reis kan in overleg met de schipper worden bepaald. De nautische geschooldheid kan miniem zijn, daar worden geen eisen aan gesteld. Ook de passagier, die op dit gebied volkomen leek is, zal vertrouwd ge maakt worden met het hijsen van de zeilen, het aanhalen van de schoten en het be dienen van de zwaarden. Voor hen, die al leen de zilte zeelucht willen opsnuiven, maar zich niet zo aangetrokken voelen tot boven omschreven bedrijvigheid, is er werk in de kombuis. Men dient op deze schepen zelf voor de maaltijden te zorgen en het is gebruikelijk, dat de schipper mee eet. Een reis met een schip van zeilvloot „De Zeeuwse Stromen" wordt ongetwijfeld een karaktervolle vakantie, bestempeld door de mildheid of grilligheden der natuurelemen ten. Zeer zware storm kan aanleiding zijn een tocht te annuleren. Spijtig voor de adspirant-passagiers, maar in financieel op zicht geen strop als een zogenaamde wind krachtverzekering werd afgesloten. Een ser vice, die ook bij het boekingskantoor wordt geboden. De klassieke vrachtschepen hebben een rijke historie: stoom maakte daar een einde aan. Masten en zeilen werden vaak gesloopt, het schip werd gemotoriseerd, het zeilend bedrijfsvaartuig was niet meer. Zo ging het echter lang niet altijd. Er bleken talloze aanhangers van de nautische historie. Enthousiaste liefhebbers met maar één doel voor ogen: het zeilend vrachtschip restaureren en in ere herstellen. Een ambi tieus doel, dat tiid, geld en inspanning zou vergen. „Avontuur". Het verhaal van zeilklipper „Avontuur" spreekt tot de verbeelding. Dit schip, ge- 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1982 | | pagina 25