Sfeer en romantiek van
zeilend tijdperk herleeft
tijdens vakantie
Centraal boekingskantoor in Zierikzee
Zeilvloot „De Zeeuwse Stromen"
Tekst: Ali Pankow - Edel.
Zeilvloot „De Zeeuwse Stromen" is een
samenwerkingsverband tussen een aantal
schippers van klassieke zeilschepen. Sinds
kort geschiedt de reservering op een cen
traal punt. Dat boekingskantoor is gevestigd
in Zierikzee bij Jannie van der Meulen -
den Ekster. Ze luistert naar de specifieke
wensen van de klant en zal in overleg een
plaats reserveren op het meest geschikte
schip van de vloot.
In principe is de klant uiteraard vrij
zelf de boot te kiezen waar hij mee op
vakantie wil gaan, maar om teleurstel
lingen of tegenvallers te voorkomen is
het goed wensen en verwachtingen duidelijk
te kennen te geven. Het ene schip is bij
voorbeeld beter ingericht voor mensen met
kleine kinderen, terwijl een ander schip weer
prima mogelijkheden biedt voor surfers. Met
deze omstandigheden dient derhalve bij de
boeking rekening te worden gehouden.
Vele mogelijkheden.
De mogelijkheden zijn groot: een vakantie
van enkele weken, een weekendarrangement
of zomaar een dagje sportvissen. Voor dat
laatste geldt overigens een apart tarief.
Meestal wordt in groepsverband gereser
veerd, hetgeen echter niet wil zeggen, dat
individuele boekingen niet mogelijk zijn. De
kapaciteit van de vloot varieert per schip
van 10 tot 18 personen. Bij scholen, vereni
gingen en bedrijven blijkt veel belangstelling
te bestaan voor deze vorm van vakantie
houden. Natuurlijk kan ook met één of
meerdere gezinnen of met een groep vrien
den gereserveerd worden.
Speciale overlevingstochten, bij welke wei
nig havens worden aangedaan, vormen vaak
onderdeel van een managementskursus. Op
elkaar aangewezen zijn gedurende die pe
riode op het water, kan volgens psycholo
gische begrippen een goede voorbereiding
zön voor mensen, die in de maatschappij
in teamverband moeten gaan werken.
Cocktaildress en jacquet zijn bij deze va
kanties niet de eerst vereiste kledingstuk
ken. „Warme kleren," zegt Jannie, „want
op het water is het altijd kouder, dan de
meeste mensen denken."
Niemand zal op een tjalk of klipper de
luxe van een cruiseschip verwachten, maar...
een koud biertje en een warm bed behoeven
niet te ontbreken. Geen Spartaanse omstan
digheden aan boord, want enig twintigste
eeuws komfort is ook aan boord van het
zeilend bedrijfsvaartuig doorgedrongen. Dat
dergelijke voorzieningen op authentiek en
nostalgisch gebied wat konsessies vroegen,
zal duidelijk zijn.
Toch zal het niet moeilijk zijn de roman
tiek van vroeger dagen te ervaren. Geur van
manilla en Zweeds teer en de sfeer tijdens
het varen zelf zullen daartoe bijdragen.
Foto's: Johan Berrevoets, Zierikzee.
ZIERIKZEE-maart: „Avontuur", Anita Jacoba", „Morgenster", „Boreas", „Ver
wisseling" en „Twee Gebroeders", dat zijn de schepen die samen zeilvloot „De
Zeeuwse Stromen" vormen. Zeilende vrachtschepen, die in het eerste gedeelte
van deze eeuw door de snel vorderende techniek tot uitsterven waren ge
doemd, hoewelEigenlijk een beetje overdreven om over uitsterven te schrij
ven met de wetenschap, dat de zeilende bedrijfsvaartuigen in de gemeenten
rond het IJsselmeer vorig jaar een omzet van in totaal ruim 7 miljoen gulden
behaalden. Niet met het vervoer van vracht, die tijd is inderdaad voorbij, maar
met passagiersreizen, de overlevingskans bij uitstek voor deze tjalken, botters,
klippers van de „Bruine Vloot".
Niet alleen rond het IJsselmeer, maar ook in het zuidwesten van Nederland
worden de rivieren en zee-armen door deze schepen bevaren. De vrachtruimen
van vroeger werden omgebouwd tot passagiersverblijf. Een geweldige mogelijk
heid voor hen, die hun hart sneller voelen kloppen bij het zien van die grote
bruine zeilen, de sfeer en romantiek van het zeilend tijdperk op te snuiven tijdens
een reis met één van deze schepen.
Zeilklipper „Avontuur".
Niet geschoold.
De reis kan in overleg met de schipper
worden bepaald. De nautische geschooldheid
kan miniem zijn, daar worden geen eisen
aan gesteld. Ook de passagier, die op dit
gebied volkomen leek is, zal vertrouwd ge
maakt worden met het hijsen van de zeilen,
het aanhalen van de schoten en het be
dienen van de zwaarden. Voor hen, die al
leen de zilte zeelucht willen opsnuiven, maar
zich niet zo aangetrokken voelen tot boven
omschreven bedrijvigheid, is er werk in de
kombuis. Men dient op deze schepen zelf
voor de maaltijden te zorgen en het is
gebruikelijk, dat de schipper mee eet.
Een reis met een schip van zeilvloot „De
Zeeuwse Stromen" wordt ongetwijfeld een
karaktervolle vakantie, bestempeld door de
mildheid of grilligheden der natuurelemen
ten. Zeer zware storm kan aanleiding zijn
een tocht te annuleren. Spijtig voor de
adspirant-passagiers, maar in financieel op
zicht geen strop als een zogenaamde wind
krachtverzekering werd afgesloten. Een ser
vice, die ook bij het boekingskantoor wordt
geboden.
De klassieke vrachtschepen hebben een
rijke historie: stoom maakte daar een einde
aan. Masten en zeilen werden vaak gesloopt,
het schip werd gemotoriseerd, het zeilend
bedrijfsvaartuig was niet meer.
Zo ging het echter lang niet altijd. Er
bleken talloze aanhangers van de nautische
historie. Enthousiaste liefhebbers met maar
één doel voor ogen: het zeilend vrachtschip
restaureren en in ere herstellen. Een ambi
tieus doel, dat tiid, geld en inspanning
zou vergen.
„Avontuur".
Het verhaal van zeilklipper „Avontuur"
spreekt tot de verbeelding. Dit schip, ge-
25