OD stapel zette. Toen het schip afgebouwd was, werd het verkocht aan de gemeente Vlissingen onder beding, dat het scheeps model eigendom van de gemeente moest blijven. Na de oorlog werd de heer De Munck eens op het stadhuis ontboden waar hem werd gevraagd of hij de gemeente nog hield aan de indertijd gestelde voorwaarde bij de verkoop van het model, dat de hoog aars eigendom van de gemeente moest blijven. Het gemeentebestuur had namelijk het plan om het model aan de Koningin aan te bieden bij haar bezoek aan de Scheldestad. Toestemming werd gegeven op voorwaarde, dat de jongste dochter uit het gezin De Munck het scheepje zou mogen aanbieden. En zo is het gebeurd. De heer De Munck herinnert zich nog, dat Prins Bernhard bijzonder veel belangstelling voor de hoogaars aan de dag legde. Het geschenk viel blijkbaar in goede aarde. Er moest na de oorlog had gewerkt worden om eerst één, later enkele zaken in Vlissingen van de grond te krijgen. Tijd om scheepsmodellen te bouwen was er niet. Die tijd kwam weer in 1968, toen de heer De Munck zich had teruggetrokken in Veere, met welke plaats en de bewoners ervan hij nog steeds een innige band had. Enkele jaren later, in 1971, bouwde hij een schuur in de tuin welke als werk plaatsje dient. Eén van de zonen uit het gezin De Munck heeft zijn vader toen min of meer uitgedaagd een scheepsmodel te bouwen. Zijn vader had dan wel verteld over de mooie scheepsmodellen die hij vroeger had gebouwd, maar hij had er nog nooit één van gezien. Dat was tegen het zere been; het was de aanleiding om weer modellen te gaan bouwen. Het is bijna vanzelf sprekend dat het nieuwe model een hoog aars werd. Toen het scheepsmodel helemaal afgebouwd was, werd het als trekpleister in de etalage van de Veerse kapperszaak geplaatst. Met pretoogjes vertelt Frans de Munck, dat het model er maar twee dagen heeft gestaan. Eén dag nadat de hoogaars te pronk was gezet, stond er al een toerist voor de deur van huize De Munck met de vraag of het scheepsmodel bij de kapper te koop was. Omdat tijdens een gesprek bleek, dat de potentiële koper een liefhebber van schepen was en een sympathieke indruk maakte, mocht hij het schip meenemen. Mevrouw De Munck vertelt, dat het zo Gezicht op de beun dek. 2. dwarsplank, 3. gistplank4. schot beun. 5. stuurbak, 6. lijst7. luik, 8. waterlijst. 9. klamp voor loopplank. 10. schootoog. 11. dubbel spant voor zeil balk. 12. waterklos. 3. potdeksel, 14. bolder13. luier- balk16. ijzeren strip op luierbalk met nagel, 17. knie, 18. dubbeling boeisel, 19. klamp voor schortljn, 20. klampje voor helmstok, 21. roer, 22. helmstok, 23. veren, 24. roerkop, 25. stang met splitpen26. wrijfplaatje, 27. beslag28. oog voor schort lijn, 29. schuine zijde van het roer, 30. druipgroef in v-vorm Uit: „De hoogaars" van J. van Beylen. bewonderaars was de Engelse marine-offi cier Meckerson, die Frans vroeg voor hem een driemast bark te bouwen. Hoewel de bouwer van de model-bark ook ditmaal weer genereus werd beloond, stond het mo del naar zeggen van de heer De Munck zelf kwalitatief niet op het niveau van de eerder gebouwde kotter. Frans de Munck kreeg de goed bedoelde raad zich te spe cialiseren in de bouw van model-vissers schepen, een raad die hij ter harte heeft genomen. Tot het uitbreken van de oorlog heeft hij er 28 gebouwd. Éénmaal is hij nog eens van dat beginsel afgeweken. Er werd een Deens brikje op stapel gezet en zoals een foto van het voltooide model laat zien als mooi gaaf scheepje afgebouwd. Met het aantal ge bouwde schepen werd de bouwer ervan meer en meer bekend in kringen van liefhebbers van modelschepen. Willem Ruys, de bekende reder (Rotterdamse Lloyd) wilde wel een Thoolse hoogaars hebben. Hoewel de heer De Munck niet op bestelling bouwde, kreeg Willem Ruys zijn hoogaars, „omdat hij zo'n aardige vrouw had." Eén charmante glim lach van een vrouw kon kennelijk meer verrichten dan een bekende naam en een goed gevulde portefeuille. Maar geldt in kringen van varensmensen niet het gezegde „Eén vrouwenhaar trekt meer dan een mars zeil?" Er wordt trouwens nog niet op bestelling gebouwd, alle financieel aantrekkelijke aan biedingen ten spijt. De heer De Munck moet er eerst van overtuigd zijn. dat het door hem gebouwde scheepsmodel gewaar deerd wordt voordat het schip aan de nieuwe eigenaar wordt meegegeven. De be kendheid van de modelbouwer was inmid dels tot de kunsthandel doorgedrongen, die wel wat zag in de model-hoogaarzen uit Veere. In de vooroorlogse catalogus van kunsthandel Van Eijck in Rotterdam stond al één van de heer De Munck's scheeps modellen afgebeeld. Het uitbreken van de oorlog deed de ani mo voor het bouwen van scheepjes snel verdwijnen. Er waren belangrijker dingen te doen. De afkeer van bezetting en bezetter deed Frans de Munck in het verzet be landen na eerst enige tijd ondergedoken te zijn geweest in Den Haag. Willem Poppe, bekend Zeeuws verzetsstrijder haalde Frans naar Vlissingen waar hij, wederom onder gedoken, als tijdverdrijf weer een hoogaars 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1982 | | pagina 13