Galerie Collaert Stenen der wet haventjes, die Zeeland nog heeft aan de Oosterschelde het haventje van Roels- hoek bij Krabbendijke en het haventje „Rattekaai" bij Rilland-Bath zullen moe ten verdwijnen in verband met de dijk verzwaringen van de Oosterschelde en nieu we methoden voor de afwatering. Sportvissers en watersporters zullen een goed heenkomen moeten zoeken. We kunnen niet ontkennen dat zowel de dijkverhoging als de afwatering op zichzelf goede zaken zijn. Maar er worden wel offers voor ge vraagd! Inderdaad, de wereld wordt „ver beterd" Gelukkig blijft er toch nog iets over, want de watersporthaven van Paal in Zeeuws-Vlaanderen zal volgens besluit van de Provinciale Staten een getij-haven zijn. Maar het is voor Zeeuwen en Zeeland minnaars wel geboden om voortdurend waakzaam te blijven in politieke partijen, landschaps- en milieu-organisaties, vakbon den, heemkundige kringen, enz. om naar beste kunnen aanslagen op Zeeland's land schap, sfeer en eigen karakter zo veel als mogelijk is af te wenden. Nog even een leuk berichtje. In het Kanaal van Gent naar Terneuzen zwemt weer paling, gezonde paling zelfs, evenals in een voormalig afvoerkanaal van de AWL, de Afvalwaterleiding Kanaalzone, dat nu in beheer is bij Rijkswaterstaat. Een nieuw koelwaterstation van de Ne derlandse Stikstofmaatschappij oefent goede invloed uit op de kwaliteit van het water, want in dat station voegt men zuurstof aan het te spuien water toe, eer dat weer in het kanaal terecht komt. Dit alles tot heil van vissen en vissers. Tja, de vooruitgang heeft ook zo haar goede kanten Vanaf 4 juni is de gemeente Oostburg (Zeeuws-Vlaanderen) een nieuwe galerie rij ker geworden. Het is Galerie Collaert aan het Sint Eligiusplein 4 te Oostburg. De galerie wordt gedreven door de kunst schilder Johannes Kollaard jr en zet hier mee een oude bekende naam in Vlaanderen voort, want de eerste Johannes Collaert verwierf al in 1545 bekendheid met zijn kopergravures. Vele generaties volgden tot op de dag van vandaag toe. Tijdens het bewind van Napoleon is de naam veranderd. De Collaerts zijn van origine Franse Hugenoten, die gevlucht zijn uit Frankrijk en zich vooral rondom Antwerpen geves tigd hebben en tevens in het Atelier van Rubens, onder andere namen, hebben ge schilderd. Wat is het doel van deze in 1977 op gerichte Galerie Collaert. Per definitie zou den we kunnen zeggen: Het stimuleren van cultuuruitingen. Dit stimuleren, dat vroeger jammer genoeg een aangelegenheid was van de enkeling, opnieuw tot leven brengen in dit gedeelte van ons land. Wij vinden het geweldig dat sinds enige jaren een kentering te bespeuren valt in positieve zin. Niet alleen van overheids wege wordt getracht de kunstenaars in materiële zin bij te staan, doch vanuit het bedrijfsleven, banken en dienstverlenende instellingen worden eveneens initiatieven ontwikkeld om voor de kunstenaar een gunstiger werkklimaat te scheppen. Een galerie in het algemeen draagt op diverse manieren een belangrijk steentje bij. Niet alleen ten opzichte van de kunstenaars, doch meer nog omdat op deze wijze de burgerij naar hun werkstukken worden ge bracht. Joop Kollaard jr. in zijn atelier. Het zou cultureel zendings- of missiewerk van de galeries genoemd kunnen worden. Dit groeiproces is duidelijk een langzame, maar door middel van de voorlichting op lagere en voortgezette scholen, een zeer wezenlijke zaak. De openingstijden van de galerie zijn van maandag t/m zaterdag van 11.00 tot 21.00 uur. In Zeeland Magazine van mei 1977 staat op pag. 7 een foto gemaakt door Johan Berrevoets uit Zierikzee van de „stenen der wet" in een nis boven de ingang van de Ned. Herv. Kerk van Baarland. Mis schien vinden de lezers het interessant om iets meer over deze stenen te weten. In zijn „Wandelingen door Zuid- en Noord-Beveland in den ouden tijd" maakt J. Ab. Utrecht Dresselhuys melding van deze stenen. Dat was omtreeks 1833. Onder de titel steendragen schrijft hij: „Gij ziet daar naast de deur van het parochiehuis (d.i. in Baarland) een paar witte, platte en fleschvormige steenen, door kettingen aan elkander verbonden. Weleer vond men ze op meerdere plaatsen. Men noemde ze steenen van de wet, of ook wel, en meer eigenaardig, schandsteenen. Zij waren daar opgehangen ten afschrik van vrouwen, die zich door hare driften tot gekijf, vechten, enz. lieten wegslepen. Niet altijd waren toch de mannen gereed, om de voor dergelijke misdrijven vastgestelde geldboete te betalen en in dat geval moes ten de vrouwen „den steen dragen". Die straf was oudtijds door alle de Nederlanden in zwang". Het parochiehuis was eigenlijk een her berg, waarvan het gemeentebestuur een kamer gebruikte. Toen dit huis in 1802 verkocht werd aan Joos Ruishaard bepaal den zij dat: „de Regtkamer tot aan de zolder is en blijft het Eigendom van de Parochie, waar van de buyten Meuren zijn tot Last van het Parochie Middel, maar de Binnen Meu ren met de zolder en balken zijn tot last van den kooper, ook blijven de twee steenen nevens de voordeure aan de Parochie" (Register van transporten, Baarland, Inv. Lasonder 2488). Hoewel die stenen in geen eeuwen ge bruikt waren, vond het gemeentebestuur ze kennelijk belangrijk genoeg om ze af zonderlijk in de koopakte te noemen. Met vriendelijke groeten, P. A. Harthoorn, 14 Bognor Drive, Herne Bay, Kent, England. 31

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1977 | | pagina 31