Het lijkt enigszins voor de hand te liggen om het gebied van Zeeuws-Vlaanderen en het streekplangebied Midden-Zeeland tot één streekplangebied samen te voegen. Immers, beide gebieden omzomen de Westerschelde en in beide gebieden bevinden zich op het vaarwater van de Westerschelde georiën teerde zeehaven-industrieterreinen. De ver bondenheid van Zeeuws-Vlaanderen met de ontwikkelingen op Belgisch gebied (Ant werpen, Gent, Brugge) en de eigen aard van beide gebieden hebben ertoe geleid, dat de voorkeur is gegeven aan afzonderlijke plannen. In de nabije toekomst zullen er voor Zeeuws-Vlaanderen zelfs nog twee streekplannen zijn, één voor het westelijk en één voor het oostelijk deel. Voor West Zeeuws-Vlaanderen, een rela tief dun bevolkte streek met een landelijk karakter waar landbouw en recreatie de economische hoofdpijlers vormen, is door Foto: A. P. Maas Provinciale Staten op 21 maart 1969 een streekplan vastgesteld. Evenals op Walcheren en Schouwen-Duiveland is het aantal re creatieve voorzieningen in de kuststrook van dit gebied in korte tijd snel toegenomen. Er dient voor gewaakt te worden, dat de groei van verblijfsrecreatieve voorzieningen de dagrecreatieve mogelijkheden in het kust gebied voor de eigen Zeeuwse bevolking en dagrecreanten uit het nabijgelegen Bel gisch gebied zal doen stagneren. Voor het streekplangebied Oost Zeeuws- Vlaanderen is een streekplan in voorberei ding. Uitgangspunt voor dit plan is geweest een bescheiden groei van de bevolking opdat voorzieningen op het gebied van de ver zorging gehandhaafd kunnen worden of, voorzover nog niet aanwezig, kunnen wor den gesticht. Teneinde deze taakstellende bevolkingsgroei te kunnen realiseren is het scheppen van werkgelegenheid een vereiste. In eerste instantie wordt daarbij gedacht aan de uitbouw van bestaande industrie gebieden langs het Kanaal van Terneuzen naar Gent en ten westen van Terneuzen, met name respectievelijk op de Axelse Vlakte en op de Mosselbanken. Ruime aan dacht dient daarbij besteed te worden aan de mogelijk optredende hinder voor het milieu. Bij de bepaling van het tracé van het door België gewenste Baalhoekkanaal is zoveel mogelijk rekening gehouden met handhaving van natuurwetenschappelijke en landschappelijke waarden van het Land van Saaftinge. Voorts wordt in het streekplan als één van de uitgangspunten aangenomen, dat de vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde in de streekplanperiode ruwweg te stellen op de periode tot onge veer 1990 zal worden aangelegd. Hoewel het de bedoeling is om in de toekomst de streekplangebieden West en Oost Zeeuws-Vlaanderen tot één streekplan gebied Zeeuws-Vlaanderen samen te voegen, zal dit eerst in de toekomst kunnen geschie den. Om organisatorische redenen zal het in voorbereiding zijnde streekplan Oost Zeeuws-Vlaanderen worden afgerond om, nadat het in april 1977 ter visie zal hebben gelegen in welke periode een ieder be zwaar tegen het plan kan maken naar verwacht wordt aan het eind van 1977 te kunnen worden vastgesteld. Een gebied in Zeeland waar, in tegen stelling tot Zeeuws-Vlaanderen en Midden- Zeeland, de zeehaven-industrie ontbreekt is Noord-Zeeland, omvattend het gebied van Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint Philips- land. In dit gebied, gelegen in het centrale deel van de Delta, staat het handhaven van de openheid voorop; landbouw en na tuurbehoud bepalen er het inrichtingspa troon. Tot op heden is alleen voor Schouwen- Duiveland een streekplan van kracht. Even als voor Zeeuws-Vlaanderen geldt ook voor Noord-Zeeland, dat er in de toekomst één streekplan voor het gehele gebied dient te worden gemaakt. Voor Schouwen-Duiveland werd het eerste streekplan in mei 1963 vastgesteld door Provinciale Staten. Omdat aan een aantal onderdelen goedkeuring was onthouden werd een herziening gemaakt, welke in december 1968 werd vastgesteld. Dit streekplan toont nog een vrij grote mate van detaillering; bestemmingsgrenzen volgen, met name in de Westhoek van Schouwen, veelal de (som tijds grillige) perceelgrenzen. Gezien de kwetsbaarheid van de Westhoek met het grote areaal aan natuurgebied en de in dat verband vereiste bescherming, is een wat verdergaande detaillering in dit kwets bare gebied wel begrijpelijk. Een algehele herziening van het streekplan werd in september 1972 door Provinciale Staten vastgesteld. Dat het vaststellen van een streekplan door de Staten niet slechts een formaliteit is, moge wel blijken uit een drietal aangenomen amendementen in zake het doen vervallen van enkele niet noodzakelijk geachte weggedeelten. Mede in verband met deze amendementen werd een betrekkelijk groot aantal van de 119 tegen onderdelen van het plan ingediende be zwaarschriften geheel of gedeeltelijk gegrond verklaard, op grond waarvan wijzigingen in het plan werden aangebracht. Bij het voorbereiden van het streekplan Schouwen-Duiveland is gebleken, dat het niet eenvoudig is een bevredigend evenwicht te vinden tussen het voldoen aan recreatieve behoeften in het gebied en het handhaven van Schouwen-Duiveland als een rustig, landschappelijk aantrekkelijk gebied waar het eiland-karakter bewaard gebleven is met behoud van de aanwezige natuurweten schappelijke waarden. Illustratief is het feit, Sloegebied Hoechst. Foto: A. P. Maas. 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1977 | | pagina 11