Aardenburg: Sluisse straat. Foto: A. P. Maas. Zoutelande. Foto: A. P. Maas. verbetering van het verkeer en de vestigings mogelijkheden van de industrie." Deze commissie, geïnstalleerd in augustus 1945 kreeg de fraaie, toepasselijke naam ..Snelcommissie Walcheren". De Provinciale Planologische Dienst zou bij de totstand koming van het plan een belangrijke rol vervullen. In feite behelsde het reconstruc tieplan een streekplan, waarbij de snelcom missie als streekplancommissie fungeerde. De Snelcommissie Walcheren deed haar naam eer aan; twaalf maanden na de in stallatie van de commissie verscheen het Reconstructieplan Walcheren, compleet met een vrij gedetailleerde, gekleurde kaart. In het rapport is onder andere opgenomen, dat het plan kan dienen „als basis waarop de Vaste Commissie van den Provinciale Planologischen Dienst bij het opmaken van het definitieve streekplan Walcheren kan voortbouwen." Op het reconstructieplan werd inderdaad voortgebouwd. Op 14 november 1951 werd het streekplan Walcheren door Provinciale Staten van Zeeland vastgesteld. Bijna vier jaar later, medio 1955, keurde de Kroon het plan goed op enkele onderdelen na, welke moesten worden herzien. Deze her ziening, gereed gekomen in 1956 werd in juli 1957 door Provinciale Staten vastgesteld en in februari 1959 door de Kroon goed gekeurd. Een periode van 13 jaar 1946 tot 1959 voor de gehele procedure! Met het van kracht worden van de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening in 1965 verandert het karakter van het streekplan. Het streekplan verliest zijn bindende kracht en wordt richtlijn voor de toekomstige ontwikkeling van de streek. Tevens behoeft het plan niet meer goedgekeurd te worden door de Kroon. De ontwikkelingen op het gebied van de industrialisatie welke zich het aan diep vaarwater gelegen gebied in Midden-Zeeland aankondigden, vormden de aanleiding om voor het gehele gebied van Walcheren en het westelijk deel van Zuid-Beveland een streekplan op te stellen waarin het streek plan Walcheren zou worden opgenomen. Inmiddels was in de Deltawet bepaald, dat de zee-armen in Zuidwest-Nederland zouden worden afgesloten. Noord-Beveland zou mid dels dammen met Walcheren en Zuid-Beve land worden verbonden. Daarmee zou een nieuw watersportgebied van allure ontstaan: het Veerse Meer, dat ook in het nieuwe streekplan betrokken diende te worden; het streekplangebied werd dan ook met Noord- Beveland uitgebreid. Het Veerse Meer-gebied en het zeehaven en industriegebied van het Sloe, tesamen met de stedelijke gebieden van Middelburg- Vlissingen en Goes, alsmede het kust-re- creatiegebied vormden de hoofd-elementen van het streekplan Midden-Zeeland. In juni 1968, ongeveer 9 jaar na de goedkeuring van het streekplan Walcheren werd het streekplan Midden-Zeeland vastgesteld. Mo menteel wordt een herziening van dit streek plan voorbereid. Het streekplangebied zal dan niet alleen het gebied van het nu van kracht zijnde streekplan omvatten, doch worden uitge breid met de gemeenten Kapelle en Reimers- waal, zodat geheel Zuid-Beveland tesamen met Walcheren en Noord-Beveland in één streekplan zullen zijn opgenomen. Er wordt naar gestreefd om dit herziene streekplan omstreeks 1982 aan Provinciale Staten ter vaststelling aan te bieden. Nog meer dan in het verleden zal het programmatisch karakter van het streekplan worden bena drukt. Bij de totstandkoming van het plan zal ruime aandacht aan inspraakmogelijk heid worden geschonken. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1977 | | pagina 10