Ruimte. Een synthese tussen „zijn" in een totaliteit en in het werk. Hij ziet het als een mogelijkheid tot belangrijker werk. Een wisselwerking waardoor iets gaat gebeuren en kan uitgroeien. Zijn tekeningen zijn meer en meer no tities geworden, krabbels dienstbaar aan het schilderij. Het afgelopen jaar heeft hij zich vrijwel uitsluitend met schilderen bezig gehouden. Een uitgewerkte tekening is op het ogenblik een zeldzaamheid, etsen is er nauwelijks meer bij. Alles is ondergeschikt gemaakt aan een uiteindelijke visie in olieverf. Wie vroeger werk bekijkt krijgt inderdaad de indruk dat het op een subtiele wijze ingaan op de materie, stillevens, sobere on derwerpen en kleuren, met een intense stof uitdrukking, het geconcentreerd zijn op „dingen", plaats heeft moeten maken voor het gebeuren. Een destijds met een stokje gemaakte tekening van een plastic zakje met inhoud is met ongelooflijke aandacht in zijn verschillende aspectn weergegeven. Een minimum aan technische foefjes en slim materiaal, een maximum aan inzet en intensiteit. Juist in die vroegere stillevens komt de aandacht van Van der Ven voor het „ding" sterk tot uitdrukking. Uit de erva ring opgedaan bij vroeger werk blijft hij putten in zijn recente schilderijen. In het recente werk staan mensen cen traal. Het zijn momentopnamen, vaak met een noodlottige ondertoon. Van der Ven schildert op het ogenblik wat hij noemt: „Mensen tegen de muur". Geen pathetisch aan de kaak stellen van het geweld waar mee we dagelijks gekonfronteerd worden. Meer de weergave van de stilte voor. en na. de storm. Hij ziet geen kans het pre cies te beredeneren. Voor hem is het „een wrang schaken en schuiven". Hij is er wel helemaal mee bezig. Vindt ook dat elk goed stuk werk geëngageerd moet zijn zon der dat dat direkt een politieke betrokken heid hoeft te betekenen. Zijn werk is een persoonlijke belevenis waarvan politiek en gagement deel kan uitmaken. Ondanks de andere gerichtheid in zijn recente werk is de, bij vroegere stillevens voelbare, intensiteit gebleven. Het is werk dat zonder opdringerig te zijn, indringend is. Werk ook dat naarmate men er langer naar kijkt meer gaat boeien. Je gaat er niet makkelijk aan voorbij. „Sommige men sen schrikken er een beetje van" zegt Van der Ven bijna verontschuldigend. Het schilderen zelf vindt hij steeds moei lijker. Zijn techniek noemt hij simpel. De kleuren zijn aards en de laatste tijd warmer geworden. Hier en daar koel licht, of een plotselinge kleuruitspatting die onontkoom baar bleek. Voor hem geen schetsen op het doek vooraf. Het werk groeit onder zijn handen. Hij wil zich niet bij voorbaat vastleggen op een uitgekristalliseerd idee. De meeste doeken vragen een maand of twee werk. „Soms lijkt het van een lei en dakje te gaan, een ander keer loop je een half jaar te broeden". Voor Gerrit van der Ven is schilderen een ambacht. Het schilderij is voor hem persoonlijk ook in deze tijd een haalbare kaart. Wel staat hij daarnaast open voor meer direkt op de samenleving geëente, dus meer gebonden, vormen van beeldende kunst. Wat hij jammer vindt is. dat zo weinig mensen meer ambachtelijk bezig kunnen zijn. Begrip en gevoel voor materiaal zijn voor hem iets fundamenteels en dat komt in zijn werk tot uiting. Eenvoud vindt hij belangrijk, dat blijkt o.a. uit zijn voorkeur voor Romaanse schilderkunst en bijv. laat middeleeuwse muziek. Het tegenwoordig gebrek aan ambachtelijk bezig kunnen zijn. komt zijns inziens ook voort uit het sy steem. Al op de scholen komt van werke lijke creativiteit uiteindelijk weinig terecht. Alle moderne inzichten en de daaruit voort vloeiende planning ten spijt. Kinderen ko men nauwelijks tot een besef van eigen creatieve kapasiteiten. laat staan tot een gedegen materiaalkennis. Gerrit van der Ven weigert te twijfelen aan een potentieel ge brek aan creativiteit. Die gaat eerder ten onder in het proces conform de gestelde eisen. Een uniformiteit waarin het indi vidu wordt geperst teneinde op doorsnee- wijze te kunnen voldoen binnen het gang bare Vanuit zijn eigen bezigheden vindt Ger rit van der Ven het vanzelfsprekend dat hij probeert hieraan daadwerkelijk iets te doen. Tijdens de tenstoonstelling „Kunst uit Zeeland" in Bruinisse was hij een van de twee kunstenaars die probeerden school kinderen bij het geëxposeerde werk te be trekken. In Zierikzee werkte hij op creatief terrein tot voor kort met een groep van 10 tot 20 jongens en meisjes. Dit binnen het kader van het Vormingsinstituut voor Wer kende Jongeren. Aan de hand van dergelijke ervaringen konkludeert hij ook dat er meer creativiteit inzit dan er ooit uitkomt. Zelf trad Van der Ven tot dusverre nau welijks naar buiten met zijn werk. In de roulerende tentoonstelling „Kunst uit Zee land" is hij vertegenwoordigd met twee doeken. Het afgelopen jaar exposeerde hij nog in galerie „De Ark" in Boxtel en Ahrend te Vlissingen. In zijn huis aan de Oude Haven in Zie rikzee is een permanente tentoonstelling van recent werk te zien. Schilderijen die de uitspraken van Van der Ven domineren. Persoonlijke interpretaties van wat op hem afkomt, vastgelegd op zijn eigen manier. Gewoon schilderend! J. v. d. Stel. Foto's Johan Berrevoets, Zierikzee. 6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1974 | | pagina 6