9
Eerste Z.-Vlaamse bistro volgens Frans
recept staat in centrum Oostburg
a distinguished visitor", een voornaam
bezoeker; dat was het wel, augustus '73 in
de haven van Veere. Komende van Great
Yarmouth deed het T.S. (training ship)
„Royalist" Veere aan, stak er met hoofd
en schouders (lees: boegspriet en marsen)
boven de jachten en de gevels uit. Op zo'n
vier maanden durende reis rond Engeland
wisselen jonge leden van het Britse „Sea
Cadet Corps" elkaar af als bemanning van
dit zeilend schoolschip, dat met moderne
materialen (stalen masten en raas) en een
krachtige hulpdiesel tóch de tradities van de
dwarsgetuigde schepen doet voortleven.
Voor fotograferende toeristen-Veersemeer-
bezoekers was het al helemaal een buiten
kansje: een volgetuigde driemaster krijg je
niet elke dag voor de lens!
Bon voyage. Royalist! We hopen u hier nog
dikwijls terug te zien!
Met hun mast van Ian Proctor, hun zeil in
contrasterende kleuren met nummer en
„eenhoorn" als teken, hun lange spitse
rompen, hun simpele, oersterke verstaging,
hun insteek-trampoline met rijglijn, hun
massief-mahonie roeren en zwaarden, hun
8,4 m lange masten in goudkleur zijn de
„Unicorns" opvallende verschijningen niet
alleen, maar ook internationaal erkend als
de snelle eenmansboot ter wereld, daarbij
vanzelfsprekend ook met meer mensen te
bevaren; plaats is er genoeg op de tram
poline voor zonnebaden en rondkijken en
genieten van de snelheid. Maar de man aan
roer en schoot moet op zijn „quï-vive" zijn,
geniet daarvoor misschien het meest! Want
de „TJnicorn" is bij harde wind razend snel,
eist „alles" van de stuurman en levert daar
voor het hoogste aan zeilgenot dat men
zich denken kan.
Catamarans zonder fok, alleen grootzeil
Flash
Hobie Cat 14
Unicorn
1 lengte x br. (cm)
L/B
gew.
zeil-
G/Z 1
volw.
prijs fl.
kg
opp. m2
375 x 185 I
2.03
72
10
7.2
1—2
3600.—
427 x 234
1.82
98
11
1—3
4620.—
550 x 228
2,41
100
14
7.2
1—3
5525.—
Catamarans met grootzeil en fok
[lengte
v br. (cm)|
L/B
gew.
zeil-
G/Z
volw.
prijs fl.
kg
opp. m2
Shearwater III
503
x 229
2.2
157
16.3
10.3
2—4 I
6000.—
Swift Mark II
440
x 178
2.47 I
107
13.75
7.9 j
2
4750.—
Hobie 16
515
x 238
2.16 i
142
22
6.9
14
7260.—
Tornado
610
x 305
2
150
21.8
1 6.9 j
2 (race)
9175.—
Kikkerbilletjes, gepaneerd palmhart in
béarnaisesaus, escargootjes overgoten met
wijnsaus en gegrilled vlees, gegarneerd met
frisse, pikante tuinkruiden. Het zijn zo
enkele van die exquise gerechten volgens
Frans keukenrecept, waarvan gastronomi
sche fijnproevers, bij het lezen van dit
korte chaotische menu alleen al, beginnen
te watertanden. Sinds enkele maanden be
staat er in het Zeeuwsvlaamse Oostburg,
aan het Ledclplein recht tegenover het
Ledeltheater, een smaakvol adresje, waar
men op de Franse toer kan eten.
Het jonge echtpaar Eddy en Ria de
Hoogd, beiden afkomstig uit Den Haag,
heeft daar zijn bar-bistro „De Pottekijker"
geopend. Het is de eerste eetgelegenheid in
Zeeuws-Vlaanderen, die zich volledig naar
Frans voorbeeld presenteert. Men kent ze
wel langs de wegen in Frankrijk: de zaken
met de uitnodigende borden „bistrobar"
of „grillbar".
Open keuken.
In de Oostburgse „Pottekijker" kijkt
de bezoeker vrijelijk van het restaurant
gedeelte de open keuken in. Hierdoor
kan men de cuisinier in zijn bewegelijke
doen en laten voor de voorbereidingen van
de gerechten volgen. En vergeet de prikke-
zitten hangbanden gespannen over de tram
poline en ook die zijn noodzakelijk, zittend
op het strakgespannen doek.
De boot loopt en spoort als een trein
op rails maar vraagt een vaste hand aan
de joy-stick: zorg dat ze wéét dat ze niet
kan „uitbreken". Ga niet zitten dromen,
maar denk vooruit en wees deze „zeilma-
chine" altijd even vóór; denk vooruit wat te
doen bij overstaggaan, bij aan-land-komen,
bij een koerswending.
De plaats van het aangrijpingspunt van
het grootschootblok op de achterste balk
is belangrijk voor de zeileigenschappen, zo
ook de spanning van de „kicking strap",
de neerhaler. Je moet wel even wennen
aan het manipuleren met die lange alu
minium „stok" die de twee gekoppelde
roeren bedient. En dan is er het schokkoord
van de trapeze. Meer niet!
Nadat de „International Yacht Racing
Union" de maximum-maten voor „A-Class
Catamarans" had vastgelegd (in 1966) werd
de eerste „Unicorn" gebouwd door John
Mazzotti; het jaar daarop werden vele prij
zen gewonnen. Sindsdien zijn er meer dan
■600 „Unicorns" gebouwd door „Trowbridge
Sons", te Durngate, Winchester, Hamp
shire, Engeland. Er is een „Unicorn Club" in
Nederland, en een klasse-organisatie: de
meeste van deze boten vindt men in Enge
land
Interieur van „De Pottekijker".
Foto Paul Maartense, Hoek (Zvl.).
26