COURANT
MIDDELBURGSCHE
Donderdag
iwjwMJ
'«ij* WHSKTXAIO»
f I TECHNISCHE BIBLIOTHEEK ZEELAND
EDISONWEG 4 VLISSINGEN
Vlissingen 100 jaar havenstad, industrie
stad. spoorwegstad is het motto van een
aantal manifestaties die eind augustus ge
start zijn en die tot eind september zullen
voortduren.
Ook de bibliotheek ontkwam niet aan
deze herdenking, hoewel we nog geen 100
jaar bestaan. Wat moet je nu als biblio
theek beginnen met zo'n gegeven? Nou,
dat is heel eenvoudig. Je bedenkt een paar
leuzen en er zijn altijd wel boeken te
vinden die er mee te maken hebben. Waar
komen die haven en die industrie nu van
daan? Wat is de historie? Wie hebben de
stoot ertoe gegeven? Dat op zichzelf zijn
al bijzonder interessante vragen. Wat heeft
dat nu met techniek te maken? Kort en
goed, de techniek zorgt dat er geld ver
diend kan worden en de geldverdieners
zijn wel zo slim dat ze de techniek be
vorderen. Dat is economie, en dat aspekt
wordt heel goed belicht in het boek van
dr. Erich A. Kautz; Der Hafen von Vlis
singen seine Stellung und Entwicklungs-
ansichten im internationalen Verkehr. De
Diplom. Volkswirt Kautz schreef dit ge
degen werk reeds in 1933. De gemeentelijke
havendirectie schreef toen in een apart
pamflet: alle goede Nederlanders be
horen voorts te overwegen, dat het bevor
deren van de ontwikkeling van de haven
van Vlissingen aan onze Nederlandse Schel-
demonding een der beste middelen is om
onder de tegenwoordige zeer moeilijke om
standigheden te verhoeden, dat het aloude
Zeeland weer terugglijdt tot eene „Provence
morte".
Ook het dagblad Scheepvaart van dinsdag
15 februari 1949 zet ons op het spoor van
een ontwikkeling, die er toe heeft bijge
dragen, dat er in het gewest Zeeland tot
op heden een zekere welvaart te bespeuren
valt. Het artikel besluit: Gelukkig
schiepen haven-, kanaal- en spoorwegwer-
ken nieuwe mogelijkheden, maar van een
werkelijke opleving kan eerst sprake zijn,
toen de Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" tot bloei kwam. Hoe die Schelde
tot stand kwam, kunnen we lezen in het
boeiende proefschrift van dr. J. M. Dirk-
t
f"A/LWAys
23