A JE3™p^ Leisure 17", niet de eerste de beste Introduction by C. Wright Mills 99 Er zijn er al zo'n twaalfhonderd ge bouwd, daar op dat niet meer gebruikte vliegveld bij Stansted in Essex: van die 17 - voetertjes die door Triba Edam ge- importeerd worden. Een van de eerste die „Cobramold Ltd.." daar bouwde werd door ene J. Adams naar Amerika gezeild, en geëxposeerd op de „New York Boat Show". De duizendste „Leisure 17" werd afgeleverd aan een blinde die met echtgenote talloze heerlijke uren op het water doorbracht. Het bekende boek „Cruising" van J. D. Sleigth- holme noemt de pluspunten van „Leisure 17" op diverse bladzijden en toont de boot zeilend met zelfstuurinrichting. De 48 pa gina's tellende „Triba-krant" geeft er ook hóóg van op, zó hoog dat we er maar eens zijn gaan kijken. Wat is er dan wel voor bijzonders aan dat kruisertje, maar 5,25 m lang en 2,15 m breed (brééd, inderdaad)? Wel, er zitten twee kielen onder en een scheg met roer. Het is een zgn. dubbelkieler met 250 kg ballastgewicht: goed uitgebalanceerd, glad gietstaal en precies de juiste stroomlijn- vorm. De boot is van polyester, in de bo dem bijv. 20 mm dik en er zitten plenty ingevormde langs- en dwarsspanten in. Dek en kajuitdak zijn ook versterkt, er zijn luchtkasten ingebouwd en er is een zelf- lozende kuip. Die twee kielen en de even diepe scheg vormen drie punten waarop de boot staat: in de showroom, of op een Zeeuwse zand plaat terwijl de baas met de hond een eindje wandelen is, of het onderwaterschip 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1973 | | pagina 19