onderzoeken beschikbaar komende cijfers snel voor een aanpassing kuninen worden gebruikt. Bij hel samenstellen van dit artikel werd gebruik gemaakt van de Vakantie- bestedingsonderzoeken 1969 en 1971 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In deze publikaties wordt als een va kantie aangemerkt een periode van 5 of Tunnel bij Vlake: bouw kan direkt be ginnen. De bouw van de tunnel onder het ka naal door Zuid-Beveland is voor plm. 20 miljoen gegund aam Amsterdamse Ballast Mij en Hollands Beton Mij. Het werk moet zomer 1975 gereed zijn, op welk tijdstip de verdubbeling van rijksweg 58 van Vlissingen tot Bergen op Zoom dient te zijn voltooid. De tunnel wordt 327 meter lang, twee buizen met elk drie rijstroken. Achter de kanaaldijk, aam de westkant wordt een dok gegraven voor de bouw van de tunnelbuizen. Dijkgraaf pleit voor snelle afsluiting Oosterschelde. In de algemene vergadering van ,,De Brede Watering" van Zuid-Beveland heeft dijkgraaf D. J. Dees gepleit voor een snelle afsluiting van de Ooster schelde. In wezen gaat het om afweging van hot behoud van het huidige milieu tegen de algemene veiligheid. Uitstel van beveiliging betekent zonder meer een verhoogd risico, aldus de heer Dees, die voorts een zestal technische aspecten noemde die pleiten voor afsluiting boven dijkverhoging. In dat laatste ,geval zou ca. 35 km dijk moeten worden verhoogd en verzwaard, waarvoor binnendijks een strook grond van 30 meter breedte nodig zou zijn. Verder zou veel bebouwing moeten worden gesloopt te Ierseke (van af Breedsendijk tot aan de nieuwe Ol- zendepolderj, Wemeldinge (westelijk van kanaal en Krabbendijke (bij Ro-elshoek). Ook zou de nieuwe quartaire weg vanaf Kattandijtoe via Wemeldingen tot aan Ierseke tevergeefs zijn aangelegd. Op en in bestaande dijk zouden ook oester- en mosselloodsen moeten verdwijnen, ter wijl op diverse plaatsen vrij kostbare voorzieningen zouden moeten worden getroffen ter voorkoming van dijk- en oevervallen. Tussen de Oost-Beveland- polder en de Stormezandpolder zou zo'm 550.000 m2 van -de onderzeese oever moe ten worden versterkt (kosten zeker 10 miljoen). De problemen voor Noord- Beveland, Tholen en Schouwen-Duive- lamd zouden nog groter zijn vanwege de toestand van de vooroevers en de bo demgesteldheid. meer dagen met tenminste 4 opeenvol gende overnachtingen buiten de eigen woonplaats voor recreatieve doeleinden, mits in dit verblijf een element van zakelijke dienstverlening te onderkennen valt. De vakanties van buitenlanders in Nederland zijn buiten beschouwing ge laten. Deen Wouters. Inrichting Grevelingenbekken onder Ver keer en Waterstaat. Uit het antwoord van premier Bies heuvel op vragen van Tweede-kamer- leden Dusarduijn, De Boo en Scholten (maart 1972) over de inrichting van het Grevelingenbekken blijkt, dat CRM voor lopig een ondergeschikte rol zal spelen, omdat de regering vindt dat de politieke en parlementaire verantwoordelijkheid voor het aanleggen van de toekomstige „tuin van de Randstad" bij de minister van Verkeer en Waterstaat moet liggen, zolang het bij de inrichting voornamelijk gaat om wegenaanleg en werkzaamheden van huishoudelijke aard. Pas in een la ter stadium zal de verantwoordelijkheid voor de Grevelingen bij de minister van CRM worden gelegd. Uit het antwoord bleek voorts, dat binnenkort een werk groep zal worden samengesteld voor het maken van een kosten/baten analyse. Voor deze taak zal de werkgroep onge veer een jaar nodig hebben. Verkeer en Waterstaat en Domeinen (financiën) zullen betalen voor de eerste maatregelen, waarbij het gaat om het beperken van het verlies aan natuurlijke waarden en om het begeleiden van de natuur bij het herstelproces na de af damming. Scherpe kritiek op gang van zaken Gre velingenbekken. In de raad van Brouwershaven (feb. 1972) is scherpe -kritiek geleverd op het nog altijd ontbreken van een bestuur lijke opzet en de inrichting van het Gre velingenbekken. Nog altijd is het samen spel, met name tussen de verschillende overheden, niet op gang gekomen. De voorjaar 1971 ingestelde stuurgroep met vertegenwoordigers van diverse departe menten, provincies en gemeenten is nog niet eens bijeen geweest. Er is een pro jectgroep van deskundigen aan het werk (geen beleidsorgaan). Burgemeester A. P. Schouwenaar constateerde een „interde partementale touwtrekkerij" en vroeg zich af, of de provinciale en gemeente lijke vertegenwoordigers de gang van za ken nog wel met hun verantwoordelijk heid kunnen dekken (Dagbl. 29 - 2 - 1972). Voorzitterswisseling bij Vereniging Mi lieuhygiëne Zeeland. Tegenover de PZC heeft de heer J. M. Bannink te Vlissingen op 8 maart 1972 verklaard, een combinatie van politieke aktiviteit (hij is D'66Hraad-slid) en het voorzittersschap van de Ver. Milieuhy giëne Zeeland (waarvoor hij als opvolger van mr. C. Kamnegieter is gesteld) nog altijd minder gewenst te achten. Dat hij de kandidatuur tóch heeft aanvaard heeft te maken met de continuering van de za ken binnen de VMZ en het feit, dat geen der andere bestuursleden voor de functie in aanmerking wilde komen. Graag had hij de zaken gescheiden willen houden, maar zoals de situatie thans is wil hij heit voor een jaar doen als algemene ver gadering daarin geen bezwaar ziet. In een vraaggesprek met de PZC (11 maart 1972) gaf mevrouw Kannegieter o.a. haar indrukken van de invloed die de VMZ in de twee jaar van haar be staan op de gang van zaken in Zeeland heeft gehad. Men heeft zeer veel moeten leren, maar toch ook wel het een en an der bereikt. In de toekomst zal de VMZ kritisch blijven. Als belangrijkste zaken in de komende periode ziet zijeen ge zondheidsonderzoek in het Sloe; een -goe de navolging van het traktaat met Bel gië inzake de waterverontreiniging in het kanaal Gent - Temeuzen; een grote wa terzuiveringsinstallatie -op de Brabantse smeerpijp bij Waarde; zuivering van het afvalwater van de Walcherse persleiding; geen industrie langs het Baalhoek-kanaal en als die er toch zou moeten komen een zeer selectief beleid en kosten/baten ana lyse, waarin ook de kosten van -meet netten, voor vervangende natuurgebie den verlies aan natuurgebieden en re creatieterreinen en voor zuiveringsinstal laties zijn verdisconteerd. In een interview met „De Stem" (15 maart 1972) wees mevrouw Kannegieter erop, dat -de VMZ in de begintijd zeker achter de feiten heeft moeten aanhollen, maar -dat men nu begint in te zien, dat de ruimtelijke ordening bet echte ge reedschap is, waarmee men vroegtijdig en optimaal het milieu veilig kan stellen, en de soms aan elkaar vijandige belan gen van indusitrie, stadsontwikkeling -en natuurbescherming hun eigen plaats kan geven. De kritische geest hlijft gescherpt en de VMZ blijft trouw aan haar begin sel, dat zij pas i-n -een officiële commissie ait-ting neemt als zij er zeker van is, dat zij daarmee niet „achter de schermen van het beleid" wordt getrokken. Bruinisse: drie dagen lang Grevelingen- feesten. Tijdens de „Greveliingendagen 1972" (27 - 29 juli) was Bruinisse het middel punt van vele -en velerlei festiviteiten. Gedurende twaal jaren wais men al ge wend, in Bruinisse een -m-osselfeest te houden: intocht van de mossalkoningin, een vloo-tshow verzorgd door de vissers vaartuigen en het bereiden van de mos selen. Voorzitter C. Jumelet van d-e VVV Bruinisse zegt uiterst tevreden te zijn over die dagen, er waren aanzienlijk meer mensen dan vorig jaar, en vooral zaterdag maakte de zon de afsluiting van de Grevelingendagen nog feestelijker. Donderdag begonnen de feesten met kinderspelen in het sportpark; ook was er een avondprogramma voor kinderen en muziekale rondgangen. Vrijdag bracht wedstrijden in bo-egsprietl-open en kus sengevechten, en de „VARA drive-in show" in het „Durps'u-us?'. Zaterdag: hengelwedstrijd, intocht van de -Greve- 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 7