Ieder jaar komen ze: Thames Barges op het V. M. Kaarten in de Technische Bibliotheek Zeeland Lang hebben ze het volgehouden tegen stoom en motor, en lang hebben ze het Londense rivierbeeld beheerst, die zei lende vrachtschepen; maar het heeft er lot voor enkele jaren somber uitgezien voor de liefhebbers van deze unieke vaartuigen. Gelukkig komt er steeds meer belangstelling voor de „Thames Barge", en wordt een flink aantal van deze schepen in de vaart gehouden, als jacht of als charter-boot, om met een kleine groep watersportliefhebbers reizen te maken Vanzelfsprekend is dat dan naar „het continent", en zo ziet men de laatste jaren regelmatig Engelse „Bar ges" te Vlissingen binnenvallen. Dan zetten ze hun tocht voort, liggen soms enkele dagen aan de kade te Middelburg en natuurlijk ook in de haven van Veere, waar hen een ereplaats wordt toegewezen. Dit jaar telden we er vier „doorkomers" en die trokken algemeen de aandacht. Een machtige mast, met steng zeker 25 meter boven water, een spriet om de top van het zeil op te houden: 18 meter lang! Een boegspriet van een meter of tien, zo'n vijf- tot zeshonderd vierkante meter zeil, prachtig bruin getaand, een topzeil nog eens bóven het grootzeil, en achterop een heel klein bezaantje om beter te kunnen sturen. Het want met jufferblokken waar dik geteerd touw doorheen is geschoten; enorme zwaarden met lieren om ze te bedienen; stuurlier met een groot rad: de liefhebber van oude schepen raakt er niet op uitge keken. Wie minder technisch is geniet van de kleuren waarin het schip is ge schilderd. De „Lord Roberts" was zwart geteerd maar had een hemelsblauwe achterspiegel, met krullen versierd; het dek was zeegroen met lichtgrijs; ook was er okergeel, gevernist hout en rood bruin zeildoek. Alles komt prachtig bij elkaar! Er staat een neergangsluik open, en even ruik je een vleugje van de geur die alle echt-oude zeilschepen hadden: moeilijk te omschrijven mengsel van geuren van hout, teer, touwwerk, olie lantaarns. zeildoek. In hun glorietijd voeren de Thames Barges met twee man: 180 ton lading op de rivier, de zeegaten, 'de Noordzee. Hulpmotor hadden ze niet; ook in de haven werd gezeild. Vlak voo;r de brug werd zeil ingenomen, dan op de ver kregen vaart door de brug, en weer volop zeil erbij! Lading: graan, cement, bakstenen, walsstaal, mest: langs de hele oostkust van Engeland werd gevaren. Er waren Thames Barges, „born and bred in the London river", maar ook „keels" van Tyne en Humber, „flats" van de Mersey, „keels" van de Norfolk Broads: allemaal interessante schepen die vrijwel zijn uit gestorven. Geheel en al gebouwd voor de ondiepe riviermondingen, hebben de Thames Barges maar weinig diepgang. Men zegt wel: een Thames Barge kan overal ko men waar een zware dauw gevallen is, of: waar een meeuw kan zwemmen! Bij slecht weer en storm kon achter een zandbank worden geankerd. Langs de kust van Essex voeren ze op zee met een deklast hooi van 3,5 meter hoog, over het hele schip! Met ijzer of stenen in het ruim had een volbeladen ba-rge vaak maar 15 cm vrij boord, en spoel de de zee vrijwel steeds over het dek. Ik herinner mij, ze vroeger wel in de Rotterdamse haven te hebben gezien en te hebben gehoord hoe de schipper van Oslo naar Antwerpen zeilde, met zes voet deklast aan grenenhout! Een kapitein uit Pin Mill zeilde regelmatig naar Lissabon; vier zijn er .rond 1920 naar Argentinië gezeild om vracht te gaan varen op de Plata Rivier. Er zijn ook stalen Thames Barges ge bouwd, met grote luikopeningen voor de grijpers (stortlading)en die kregen omdat de schepen zoveel zwaarder wa ren, ook nóg meer zeil. Keble Chatterton, wereldbekend des kundige op het gebied van oude schepen, vertelt dat op een Engelse werf twee Barges werden gebouwd, vrijwel gelijk, zelfde bouw, zelfde afmetingen, zelfde vorm. Het ene schip bleek -een snelle zeiler te wezen, het andere „was geen gang in te branden"! Hoe kan dat? Lijnentekeningen of zelfs halfmodellen zijn er niet van deze schepen; ze werden op het oog gebouwd. Ze overleefden de eerste wereldoorlog omdat ze met hun geringe diepgang over de mijnenvelden heen zeilden, en omdat ze „geen torpedo waard waren". Er zijn prachtige etsen van E. W. In de Technische Bibliotheek Zeeland is in de loop van de tijd een kaarten- collectie ontstaan, een verzameling die niet zozeer streeft naar volledigheid, maar eerder probeert enig inzicht te geven in de variatie in kaarten, alsmede het gebruik van kaartenmateriaal bij de studie te bevorderen. Dit schrijft Marian Corneldsse in de inleiding van de door haar samengestelde „Catalogus van kaar tan, aanwezig in de Technische Biblio theek Zeeland". Uitgangspunt was een overzicht van Nederland te creëren en van daaruit te Cooke, R. A., uit 1830, van Thames Barges; ze zijn talloze malen geschilderd, en wie heeft, varend op het Veerse meer of elders in Zeeland, niet een halve kleurenfilm verschoten op zo'n vaartuig, dat met het enorme bruine tuig, de lange, lage romp met de zwaarden, zo majes tueus zijn koers vervolgde. Inderdaad, scheepsvorm en tuig hebben hoegenaamd niets gemeen met die van Hollandse, Zeeuwse en Friese schepen uit die tijd. Men ziet direct: dit komt ergens anders vandaan Er komt in 1973 een reünie van Tha mes Barges in Zeeland; de details zijn nog niet bekend, maar we zullen u op de hoogte houden! Natuurlijk zijn die voor „cruises" en jachtreizen ingericht; vanzelfsprekend is er een hulpmotor; misschien zijn schipper en knechtfs) niet zulke „tovenaars" als de oude „barge- masters" die bun schip onder alle om standigheden to;t in de perfectie beheer sten mot de zeilen en de ankers. Maai de Barges varen nog, en ze komen graag in Zeeland! S.Z. specialiseren op het eigen woongebied Zeeland. In de eerste plaats zijn er de topo grafische kaarten schaal 1 250.000 waar speciaal de nadruk gelegd is op de we gen. Dit zijn zes kaarten waar geheel Nederland op afgebeeld is. Dan .gaan w-e al wat specialiseren. Het gebied Zeeland on de omliggende gebieden staat op acht kaarten schaal 1 100.000 (1 cm -- 1 km). Deze kaarten zijn voorzien van hoogte lijnen met een interval van 5 meter. De kaarten 1 50.000 en 1 25.000 geven pre- Edisonweg 4 Vlissingen Openingstijden: maandag t.e.m. vrijdag van 8 tot 17 uur. Uitleen gratis. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 19