Precies zoals de schipper aan dek alles binnen handbereik, soliede uitgevoerd en gemakkelijk te bedienen aantreft, vindt ook de kapiteinse in haar domein een practisch, gezellig, gemakkelijk schoon te houden en qua materialen en kleuren zeer aantrekkelijk interieurtje. Er is zoveel bergruimte op allelei plek jes dat vergeetachtige zeilers er al vorens te vertrekken goed aan doen, een lijst te maken van „wat" „waar" te vinden is. Geheel in overeenstemming met mo derne zeezeilpraktijk is er een masttop- torentuig. We zeilden met de „werkfok" bij matige wind, en kregen de indruk dat het jacht ruim voldoende stabiliteit vertoonde voor de zoveel grotere Genua- fok, die het zeer rustig zeilende schip meer „allure" zou hebben ge geven, juist ook bij middelwind. Schoot- en roerbediening vragen maar weinig inspanning, en dat móét ook op lange zeetorns. Er is wat druk op het roer, maar die is regelbaar met de stand van het Met de werkfok is het zeiloppervlak plm 23 m2, en met de eveneens afge beelde grote fok aardig wat meer; het grootzeil kan met een rolreefinrichting geleidelijk worden verkleind, en met een stormfokje erbij is men op harde wind prima voorbereid. zwaard. Wordt dit iets opgehaald dan is de roerligging perfect. Met neergelaten zwaard heeft men tot. bijna 1,70 m diepte „greep op het water", en tevens een auto matische mechanische „dieptemeter" door het zwaardval in de gaten te houden. Met geheel opgehaald zwaard is de diep gang kleiner dan die van een Vrijheid of zestienkwadraat, namelijk maar 76 cm, en leun je ruim zeilend of op de motor overal komen. Volgens ons moet het mogelijk zijn, met geheel neer gelaten zwaard en met weggenomen grootzeil nog goed hoog aan de wind te zeilen; dit als de wind plotseling op steekt. Vanzelfsprekend is dit een fijn bezit voor het Veerse meer, en de rest van Zeeland. Wie een „Seamaster" koopt mag echter na de nodige voorbe reiding toegeven aan hogere, ik bedoel: verdere aspiraties. Met een paar mensen waarop je rekenen kunt liggen Frankrijk, Engeland en Denemarken „voor de deur", fout: voor de boeg. Wie de aanschaf van dit jacht laat volgen door een goede navigatiecursus en de aankoop van de voor zeezeilen benodigde elektronische- en andere apparatuur, kaarten, zeilaan- wijzingen en dergelijke, en wie zich al doende een zekere mate van bevaren- heid en ervaring weet aan te meten, wel: zo iemand is te benijden, want er opent zich een wereld voor hem: 'die van het zeezeilen: sport zonder weerga, sport die niet goedkoop is, maar die o.i. het maxi mum aan indrukken en belevenissen biedt die de watersport kan opleveren. Bij die bescheiden buitenafmetingen van dit met recht zo zeewaardige jacht hoort een bescheiden motorinstallatie; er is op heel listige wijze een Volvo-Penta dieseltje ingebouwd, ruim voldoende sterk voor voortstuwing van dit perfect gevormde zeiljacht. Na de heerlijke stilte van het varen onder zeil doen de eerste rauwe motorgeluiden wat onplezierig aan, maar wie de binnenwateren over moet, of ver van de thuishaven door blakte wordt overvallen zal dit niet erg' vinden. De brandstofvoorraad is klein, men zal voor lange tochten jerrycans moeten mee nemen; geen bezwaar, het is 'n diesel, met eigen luchtinlaat vrijwel reukloos opgesteld. Bedieningshandels van de mo tor zaten ons aan het roer in de weg, maar dat went gauw. Zeilend: geen Soling- of andere snel heden, maar aangename beweging in ruw water; gen nerveus, maar uitermate rustig schip dat z'n gang gaat ook als je wat slordig stuurt. Bijzonder handige tuigage met lichtmetalen mast en sterke dacron zeilen. Motortje „achter de hand" met ongevaarlijke brandstof. Indeling van de ruimte onder dek: geniaal, een sterke indruk gevend van „geborgenheid" bij slecht weer. Prijs: hoog maar redelijk voor wat allemaal geboden wordt. Fouten of gebreken vrijwel niet gevonden, kan ook niet bij „Laurent Giles Partners Ltd"! Mogelijkheden: onbeperkt; men kan er niet alleen heel Zeeland mee rond, maar heel Europa, en de rest. S.Z. DE SCHOTSMAN bosgebied bij Kamperland ,,mooi weertje vandaag" zeiden de mensen tegen elkaar en handen gingen daarbij omhoog als even zovele vrolijk wuivende vlaggen ik dacht aan de zieltogende konijnen achter het duin gisteren bij zonsondergang myxomatose en aan Vietnam en kwam niet verder dan halfstok MIRJA MUURLING 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 17