Van zeegat tot binnenmeer (3) Historische gegevens van Brouwershavense Gat en Grevelingen met hun omgeving heid) van het type „bedekkingsverander- lijke". Algol heeft een donkere bege leider die de ster met een vaste periode (68 uur) gedeeltelijk bedekt. De bedek king duurt ongeveer 10 uur. Tijdens het minimum (dat ongeveer 20 minuten duurt) is de ster nauwelijks te zien. Planeten. De planeet Jupiter is alleen in de avond te zien, laag boven de zuidelijke horizon. Met de kijker zijn enkele van de 12 manen te zien. Satumus is de tweede helft van de nacht zichtbaar in de Stier (onder de Plejaden). Venus is 's morgens in het oosten zichtbaar; zij komt 4 uur voor de Zon op. A. P. Stroo, Stichting Volkssterren wacht ..Philippus Lansbergen" PROVINCIE ZEEEAND GEM EENTE ZONNKMAIIIE. Uit de gemeente-atlas van Nederland, samengesteld door J. Kuijper. De grote bloei die Zierikzee eens als handelscentrum van betekenis heeft ge kend, was in zeer belangrijke mate af hankelijk van zijn scheepvaartverbin dingen met zee. Vanouds was deze verbinding gericht op Grevelingen en Brouwershavense gat. Aanvankelijk werd deze verbinding ge vormd door de Gouwe. Deze Gouwe- stroom scheidde vroeger de eilanden Dreischor en Duiveland van Schouwen. Het noordelijk deel verlandde echter zodanig, dat de scheepvaart er omstreeks het begin van de 14de eeuw geen gebruik meer van kon maken. Na het uitvallen van de Noord-Gouwe kon Zierikzee de scheepvaart echter nog gaande houden via de Zuid-Gouwe en het Dijkwater, dat ter hoogte van het kustdorpje Maye in de Grevelingen uit mondde. Zodoende leidde de loop van de historie ertoe, dat ook het dorp Dreischor als havenplaats al vroeg enige bekendheid genoot. Dit werd in niet onbelangrijke mate in de hand gewerkt door de voor delen die de grote bloei van het dorpje Maye ook voor Dreischor opleverden. Zo doende kreeg Dreischor dan ook in 1390 reeds rechten en keuren. Zowel de voor Zierikzee als de voor zee bestemde schepen vonden destijds op de ree van Maye een veilige ligplaats tijdens ongunstige wind of slechte weers omstandigheden. Van deze gelegenheid moet dan ook in ruime mate gebruik zijn gemaakt. Koopvaarders en haringbui zen kwamen er veelvuldig ten anker, waarvan zeelui en vissers dan tevens profiteerden om in Maye hun inkopen te doen. De veronderstelling ligt voor de hand dat ook in de herbergen heel wat roemers wijn en pinten bier geschonken zullen zijn onder het uitwisselen van de laatste berichten over goede of kwade tijden. In de loop der jaren traden echter ook in de Zuid-Gouwe en in het Dijk water verlandingsgevaren op. Door aanleg van stroomgeleidingsdammen in het Dijk water heeft men nog getracht de verbin ding van Zierikzee met de Grevelingen gaande te houden. Alle maatregelen ten spijt bleek dit tenslotte toch niet mogelijk te zijn. Omstreeks het jaar 1459 was ook deze scheepvaartweg ten dode opge schreven. Van het verval van Maye en Dreischor heeft het havendorp Westenschouwen nog een aantal jaren geprofiteerd. Naar mate de verbindingen van Zierikzee met de Grevelingen steeds slechter werden, nam de haven van Westenschouwen als het ware de functie van de Zierikzeese haven over met daarbij alle nevenvoor delen. Deze plaats genoot trouwens reeds in de 14de eeuw bekendheid doordat er toen reeds een levendige handel op Engeland bestond. Men voerde vooral uien, meekrap en haring uit, terwijl als retourvrachten steenkool, wol en lakens werden teruggebracht. Door verzanding van zijn haven kwam op het eind van de 15de eeuw ook Wes tenschouwen definitief tot verval. Het laatste havendorp dat op de zui delijke oever van de Grevelingen tot ont wikkeling kwam was Bruinisse. Om streeks de 2de helft van de 15de eeuw moet het zijn gesticht door Adolf van Cleef. Deze edelman trouwde in 1468 met Anna van Bourgondië. Zij was de we duwe van Adriaan van Borsele van Brig- damme, de bedijker van het land van Bruinisse. Oilöave \nn lludo Sunndar te Leeuwarden J liiuiil.r. 4SOInwonrrj Xrdert auAj(h* SiuL ir—ir- Straat en Aujirtweif Otmone weef Lyk en Kade Voetpad y Jltrk. Molen. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1972 | | pagina 13