Een bibliotheek?
In de vakantie?
neem vakantie in voor. of nazomer
Beer". Op deze uitgestrekte schorren
broeden in het voorjaar grote aantallen
vogels, terwijl hier in de winter tien
duizenden ganzen uit geheel west-Europa
grazen. Rechts, onderaan de voorma
lige zeedijk ziet men nog het over
blijfsel van een suikerbietenlosplaats.
Vóór de afsluiting kwamen hier de bie
tenschepen hun lading halen. Waar u
nu wandelt stond elf jaar geleden het
water enkele meters hoog en werd die
zeedijk door de vloed bespoeld.
Voorbij de Middelplaten komt het ge
bied de Schelphoek. Voor deze uitge
strekte watervlakte komt een ontwikke
lingsplan, waarbij deze gehele hoek
dienstbaar gemaakt wordt aan de dag
recreatie en de watersport. Even over de
dijk ziet men links het bungalowplan
„De Inlaag". Aan het eind van de
Muidenweg loopt men links de Veerweg
op en komt men aan het eind weer bij
het meer. In café-restaurant „De Boei"
zal een verfrissing u nu wel smaken.
Terug kunt u een andere weg nemen.
De Veerweg geheel aflopen tot waar
men de molen „De Hoop" aan zijn lin
kerhand heeft. Men gaat daar rechts
af naar het gehucht Oud-Sabbinge. Voor
bij Oud-Sabbinge ziet men „het hoge
huis" een mooi gerestaureerd bouwwerk.
Na tweemaal een haakse bocht komt men
op de Schengeweg. Aan de linkerhand de
Schengekreek. Honderden jaren geleden
Ieder jaar mijden steeds meer Neder
landers de vakantiepiek door in de
vóór- of nazomer met vakantie te gaan.
Toch is nog altijd de grootste groep
gebonden aan de drukste tijd. Extra druk
zal het dit jaar omstreeks 30 juni en 1
juli zijn, wanneer in de Duitse deelstaat
Noordrijnland-Westfalen de lagere school
jeugd vakantie heeft en een deel van de
Duitse vakantiegangers reeds in Neder
land verblijft.
Op 30 juni sluiten de bouw- en neven-
bedrijven, alsmede op 1 juli de textiel
industrie in heel Nederland voor veer
tien dagen.
Ook deze groep vakantiegangers kan
de vakantiepiek mijden!
Nederland heeft namelijk nog recrea
tiegebieden waar het in de drukke tijd
nog rustig is, omdat ze niet zo in trek
maar daarom niet minder mooi zijn
Ook is er in een aantal provincies een
net van prachtige rijwielpaden die door
de mooiste, vaak niet zo druk bezochte,
streken en natuurgebieden leiden. Als
fietser ziet u meer van de omgeving en
voeren hier grote schepen op hun weg
rond het eiland Wolphaartsdijk. Voor het
gemaal de Piet gaat de weg de dijk
op. Nu niet de Pietweg, maar de vol
gende weg, de Calandweg inslaan. Langs
het vliegveld Midden-Zeeland wandelend
komt men dan weer op de Muidenweg.
Naar links komt men dan weer op zijn
uitgangspunt „Oranjeplaat".
Het is een pittige wandeling, het
vraagt twee maal 2,5 uur van uw tijd,
maar het is de moeite waard.
Een wat kortere wandeling is de vol
gende.
Weer neemt u als startplaats de Oran
jeplaat. Van hier af gaat u rechtsaf de
Oranjepolderse weg op. De eerste weg
rechts is de Oostweg, die u tot aan de
Veerse weg volgt. Daarna via de Veerse-
weg naar het kruispunt met de weg van
Middelburg naar Kleverskerke. Rechts is
de oude Middelburgse haven. U gaat
links af onderlangs de dijk in de richting
Middelburg tot aan het dorpje Klevers
kerke waar u de Nieuwe weg inslaat.
Links aanhoudend komt u op de Ruil-
verkavelingsweg, waarna men rechtsaf
de Veerseweg kan inslaan. Deze volgend
tot aan de Oranjepolderseweg, komt men
via deze weg weer op zijn uitgangspunt
terug.
Een wandeling van 1 uur en 45 mi
nuten.
geniet u daarom dubbel van uw vrije
dagen. Huur daarom eens een fiets en
laat de auto staan en. het is nog ge
zond ook!
Oriënteert u zich eens over al deze mo
gelijkheden bij de toeristische instellin
gen, VVV's e.d. Het is beslist de moeite
waard!
Nederlanders met schoolgaande kin
deren die niet aan de collectieve vakan
ties in bouw- of nevenbedrijven zijn ge
bonden kunnen de vakantiedrukte mijden
door na 15 juli dit jaar met vakantie
te gaan.
Vakantiegangers zonder schoolgaande
kinderen en niet gebonden aan collectie
ve bedrijfsvakanties zijn vrij om hun
vakantiedatum te kiezen. Dat is vóór
30 juni of na 12 augustus.
In de vóór- en nazomer is het:
gemakkelijker om een plaats te vin
den in hotels, pensions, vakantie
huisjes en op kampeerterreinen;
rustiger op caféterrasjes, in parken,
de zwembaden, op het strand en de
toeristische attractiepunten, in de
treinen en de autobussen;
niet zo druk op de wegen door va
kantieverkeer;
- aantrekkelijker door soms lagere
prijzen;
kortom de vóór- of nazomer biedt
mogelijkheden voor een rustiger en
daarom goede vakantie.
MIJD DE VAKANTIEPIEK
Welnee, iedereen is toch al weer druk
bezig met bootjes opknappen, bouwen
en uitzoeken!
Jammer, dat u dan de „Hollandia gid
sen voor zeilboten en jachten en voor
motorboten en jachten" niet gelezen
heeft. Of wat denkt u van „Bootmotoren;
keuze, onderhoud en verhelpen van sto
ringen". Om iets van buitenboordmotoren
te weten is ook wel goed. En wat denkt
u van „Boatsmarkt International"? Trou
wens het touwwerk en de zeilen mogen
ook wel eens nagezien worden. Dat staat
in het boekje van S. P. Boer „Schiemans-
werk en zeilnaaien". Voor degenen, die
nog moeten gaan bouwen en inrichten is
er het standaardwerk van Eichler
„Yacht- und Bootsbau". John Teal laat u
zijn „High speed motor boats" zien en
Jack West de „Modern power boats". En
heeft u al eens aan de ANWB-publicaties
gedacht, zoals de „Waterkampioen"? En
dan gaan we meteen maar varen met
J. A. M. Kramer „De motorboot; varen
op de binnenwateren en op de zee". De
heer E. Bouws schrijft ook al over het
„Omgaan met motorboten". Phillips en
Bert hebben een „Jacht Vademecum" sa
mengesteld.
Maar dan horen we de zeilen klap
peren en we laten het motorgeraas ach
ter ons met „De zeilsport" van Van
Kampen. Dit is „het" Nederlandse stan
daardwerk. Maar voor de beginners is
er ook wat. Wat denkt u van Sytema
„Zeilen voor iedereen" of de volgende
boeken: Yves-Louis Pinaud „Praxis des
Segelns"; J. A. M. Kramer „De goede
zeiler" of „Das kleine Handbuch der
Seemannschaft für Binnensegler"?
Dat is allemaal nog van dat hele rus
tige. We horen de geroutineerde schip
pers schamper lachen. Dit was allemaal
nog maar kinderwerk. Maar ziet, wat
staat daar? „Further offshore" van J.
Illingworth. Dat begint er op te lijken.
Juan Baader vertelt ook nog wat over
„Zeilsport, zeiltechniek en zeiljachten".
En wie W. P. Coolhaas niet gelezen
heeft, mag geen „Wedstrijdzeilen op zee".
Joachim Schuit vertelt daarbij hoe u
dan sneller moet zeilen.
Heeft u dan ondanks alles de wedstrijd
toch niet gewonnen, lees dan het „Zeil
wedstrijdreglement" van Lex Pranger er
nog maar eens op na. Intussen heeft u in
de „Wetterkunde für Segler" van Walter
Stein gelezen, dat er zwaar weer op til
is. Resoluut grijpt u naar „Het varen in
mijd de piek
18