DAVID VAN DE KOP, KUNSTENAAR IN ZEELAND
81
Jacqueline Oorthuys
Het Hollandse licht is door de eeuwen heen door Europese kunstenaars geroemd. De weidsheid van het
vlakke land, de spiegelingen in het alom aamvezige water en de hoge luchten hebben hier zeker mee te
maken. Vooral in Zeeland is dat bijzondere licht te zien. In het begin van deze eeuw trokken daarom
vooraanstaande kunstenaars als Piet Mondriaan en Jan Toorop naar WalcherenMaar ook op latere
generaties kunstenaars maakte het Zeeuwse licht vaak. een overweldigende indruk.. De in 1937 in Den
Haag geboren David van de Kop, een van de belangrijkste naoorlogse beeldhouwers van Nederland, is
daarom zelfs naar Zeeland verhuisd.
De weg naar Zeeland
In 1966 trouwde David van de Kop met Ellen
Jansen. Het jaar daarop maakten zij samen een
grote reis door Turkije, waar ze, al snorkelend,
gefascineerd raakten door de wereld onder water.
Terug in Nederland volgden ze daarom allebei
een duikerscursus en behaalden hun duikbrevet.
Het enige Nederlandse vulstation voor duikpers-
lucht bevond zich in die tijd in Dreischor op
Schouwen-Duiveland. Het mooie dorp, de sfeer,
het platteland en de duikmogelijkheden in de di
recte omgeving spraken hen meteen bijzonder
aan. Doordat hun beider vaders op Walcheren
waren geboren hadden zij al banden met Zee
land, en die banden werden nu door Dreischor
versterkt. Al snel kochten zij hier een caravan, die
diende als een soort weekendhuis en als atelier.
In de jaren zeventig verruilden zij deze voor een
terrein waarop een huisje en twee oude vlasschu
ren stonden. Eén van die schuren werd tot atelier
Afb. 1: Atelier Van de
Kop. Foto: J. Oorthuys.
D. van de Kop, 1995
c/o Beeldrecht, Amster
dam.
verbouwd, tetwijl de andere bij het woonhuis
werd getrokken. Uiteindelijk vestigde het echt
paar Van de Kop zich met hun toen twaalfjarige
dochter Ira in 1981 definitief in Dreischor. Sinds
dien is op het terrein nog een tweede schuur ver
rezen, die als 'schoon' atelier in gebruik werd
genomen, bedoeld om er te tekenen en te schil
deren.
In een interview met Ellen de Jonge-de Wilde
uit 1990 noemde Van de Kop het licht in Zeeland
'uniek in de wereld'. En hij zei verder: 'Van dat
specifieke licht maak ik gebruik bij mijn land
schapstekeningen en aquarellen. Die kleuren en
vormen verwerk ik in mijn beelden en an
dersom'. Maar niet alleen het licht, ook het
Zeeuwse landschap sprak Van de Kop meteen al
in hoge mate aan. Beide elementen spelen in
bijna al zijn werk een belangrijke rol. Eindeloos
veel heeft David naar Zeeland gekeken, naar het
licht, de luchten, het water, het land - lopend en
te paard, fietsend en in de auto, maar ook tijdens