GINO
ANTHONISSE
DE VERLOREN VERWONDERING
Ontwerp uit de collectie Lost Wonder, 2014. Model: Jip Loots. Foto: Lisandro Suriel
De ontwerpen die Gino Anthonisse toont uit zijn
nieuwste collectie hebben een uitstraling die bekend
voorkomt. Het is alsof hij elementen uit exotische
culturen hergebruikt en ze laat opgaan in een nieuwe,
eigen context. Dat blijkt in zekere zin ook zo te zijn.
In zijn ontwerpen borduurt hij voort op het idee
waarop hij afgestudeerd is: de verloren verwondering,
zoals hij het zelf noemt. Naar zijn mening vertonen
wij in onze westerse cultuur een soort superioriteit
waarin we menen alles te weten en alles te kunnen,
wat in ieder geval maakt dat we niet meer gretig en
open kijken en ons dus ook niet meer verwonderen
om dat wat anders is. Hij probeert die verwondering
terug te halen. Je zou het een romantische houding
kunnen noemen die mede zijn ontwerpstijl karakteri
seert.
Gino Anthonisse (Goes, 1988) heeft zijn modeop
leiding gedaan op de Koninklijke Academie voor Beel
dende Kunst in Den Haag. In het derde jaar kreeg hij
de opdracht een folkloristisch kostuum na te maken
en daar een eigen interpretatie aan te geven. Het had
Zeeuwse dracht kunnen zijn, maar hij koos voor een
kostuum uit Siërra Leone. De opdracht impliceerde
veel onderzoek, naar het gebruik, de functie, de tech
niek, alles dus wat kleding tot kleding maakt. Het kos
tuum dat hij zo ontwierp was gemaakt van schelpen
weefsel. Het Afrikaanse kostuum is een belangrijke
en naar het zich nu laat aanzien blijvende inspiratie
geworden. Het is een belangrijk aspect van een hele
collectie. Dat kostuum uit Siërra Leone maakte hij
overigens na op basis van foto's. Hij was er nog nooit
geweest. Afrika kent hij vooral van zijn adoptief broer
die uit Ethiopië afkomstig is en door wie hij in contact
is gekomen met stoffen en elementen uit de Ethiopi
sche cultuur. Hij heeft er vooral de uitbundigheid en
de kleurenpracht door leren kennen.
Hoe het concept van de verloren verwondering
concreet terugkomt in zijn ontwerpen toont hij in zijn
nieuwste werk. Het klassieke model van het westerse
colbert heeft hij verbonden met de Afrikaanse over-
51 Zeeuws Tijdschrift 2015 7