GINO ANTHONISSE DE VERLOREN VERWONDERING Ontwerp uit de collectie Lost Wonder, 2014. Model: Jip Loots. Foto: Lisandro Suriel De ontwerpen die Gino Anthonisse toont uit zijn nieuwste collectie hebben een uitstraling die bekend voorkomt. Het is alsof hij elementen uit exotische culturen hergebruikt en ze laat opgaan in een nieuwe, eigen context. Dat blijkt in zekere zin ook zo te zijn. In zijn ontwerpen borduurt hij voort op het idee waarop hij afgestudeerd is: de verloren verwondering, zoals hij het zelf noemt. Naar zijn mening vertonen wij in onze westerse cultuur een soort superioriteit waarin we menen alles te weten en alles te kunnen, wat in ieder geval maakt dat we niet meer gretig en open kijken en ons dus ook niet meer verwonderen om dat wat anders is. Hij probeert die verwondering terug te halen. Je zou het een romantische houding kunnen noemen die mede zijn ontwerpstijl karakteri seert. Gino Anthonisse (Goes, 1988) heeft zijn modeop leiding gedaan op de Koninklijke Academie voor Beel dende Kunst in Den Haag. In het derde jaar kreeg hij de opdracht een folkloristisch kostuum na te maken en daar een eigen interpretatie aan te geven. Het had Zeeuwse dracht kunnen zijn, maar hij koos voor een kostuum uit Siërra Leone. De opdracht impliceerde veel onderzoek, naar het gebruik, de functie, de tech niek, alles dus wat kleding tot kleding maakt. Het kos tuum dat hij zo ontwierp was gemaakt van schelpen weefsel. Het Afrikaanse kostuum is een belangrijke en naar het zich nu laat aanzien blijvende inspiratie geworden. Het is een belangrijk aspect van een hele collectie. Dat kostuum uit Siërra Leone maakte hij overigens na op basis van foto's. Hij was er nog nooit geweest. Afrika kent hij vooral van zijn adoptief broer die uit Ethiopië afkomstig is en door wie hij in contact is gekomen met stoffen en elementen uit de Ethiopi sche cultuur. Hij heeft er vooral de uitbundigheid en de kleurenpracht door leren kennen. Hoe het concept van de verloren verwondering concreet terugkomt in zijn ontwerpen toont hij in zijn nieuwste werk. Het klassieke model van het westerse colbert heeft hij verbonden met de Afrikaanse over- 51 Zeeuws Tijdschrift 2015 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 51