CHARLOTTE
APERS
TUSSEN BEELD EN BEWEGING
Haar praktijk als beeldend kunstenaar heeft het
karakter van een hybride. Ze beweegt zich onafge
broken tussen de twee richtingen waarin ze afge
studeerd is: de illustratie en de animatiefilm. Als ze
lang met de ene specialiteit bezig is, verlangt ze naar
de andere. Een beeld tekenen en een verhaal vertel
len, ze heeft beide nodig.
Charlotte Apers heeft al vroeg haar geboorteland
Zeeuws-Vlaanderen (Hulst, 1989) verlaten om te
gaan studeren aan kunstacademie St. Joost in Breda.
Toen ze er begon was ze net zeventien. Ze studeerde
daar af als illustrator in 2010 en deed twee jaar later
haar master als animatiefilmer. Nu woont en werkt
ze in Amsterdam.
Haar tekeningen in de vrijheid van het atelier
gemaakt, laten bijna altijd mensfiguren zien. Welis
waar geabstraheerd, toch direct herkenbaar als een
menselijke gestalte. Echter wel op haar eigen manier
die ze nu al tot haar handtekening gemaakt heeft.
Ze geeft die mensfiguur graag surreële trekken. De
dingen die ze tekent zijn meestal concreet maar ze
combineert ze tot een beeld dat in de ons bekende
werkelijkheid zo niet voorkomt. Behalve in de droom,
het irrationele domein bij uitstek waar mensen en
gebeurtenissen in de meest onmogelijke combinaties
kunnen verschijnen. De droom blijkt een rode draad
te zijn in haar werk. Ze verlangt ernaar in een wereld
te zijn die niet bestaat. Ze heeft last van de maat
schappij waarin we leven: waar we elke avond tv kij
ken, van negen tot vijf werken tot we 67 jaar zijn en
we de groente in plastic verpakking kopen. Dat moet
anders kunnen, vindt Charlotte Apers. En dus zoekt
ze naar een andere wereld, India bijvoorbeeld waar
ze net lang rondgereisd heeft, of de wereld van de
dromen. Als het maar buiten het systeem is waarvan
ze zich goed bewust is dat ze er ook middenin zit.
Want ze woont ook gewoon in Amsterdam, kijkt tv en
koopt haar groente in plastic verpakt bij Albert Heijn.
41 Zeeuws Tijdschrift 2015 7