Look 3 A/W75-76 'Speculative Rea/ism'. Foto: Team Peter Stigter
Look 6 A/WiyiG 'Speculative Rea/ism'. Foto: Team Peter Stigter
Veel belangrijker is het dat de vormen in hun ont
werpen helder zijn, dat ze een lichaam construeren.
Als dat het geval is, dan kunnen materiaal en kleuren
op alle mogelijke manieren samengaan, hoe overda
dig soms ook. En, niet onbelangrijk, met een knipoog.
Als voorbeeld van humor in hun mode laat Rens de
Waal een prachtige stoffen handtas zien, in de vorm
van tortellini, een Italiaanse pastasoort. In lichtgele
pastakleur, uiteraard.
Na de academie is Rens de Waal eerst als sta
giaire gaan werken bij ontwerper Bruno Pieters in
modestad Antwerpen en via hem kwam hij terecht
bij Hugo Boss. Hij maakte daar deel uit van een
talent pool die concepten moest ontwikkelen voor de
collectie. Die vijf jaar dat hij in Duitsland en Zwit
serland heeft gewerkt, zijn voor zijn conceptuele
denken heel belangrijk geweest, zeker ook door het
werken in de commerciële omgeving van dat grote
bedrijf.
Omdat zo'n bedrijf naar zijn gevoel toch te veel
op de algemene smaak is gericht en te massaal denkt,
wilde hij er ook weer weg, om zelfstandig te gaan
werken, samen met Philipp Schueller, de andere helft
van het label. In 2014 zijn ze begonnen en hebben nu
drie collecties ontworpen. Ze tonen hun werk in de
Amsterdam Fashion Week, in Parijs en hebben ook
een film gemaakt van hun mode. Ze maken zich via
een vaste persagent steeds meer zichtbaar op internet
en hebben nu inmiddels ook drie winkels in Neder
land waar hun kleding wordt verkocht. Maar de weg
is nog lang, en er helemaal van leven kunnen ze nog
niet. Rens de Waal geeft daarom ook les op de Willem
de Kooning Academie in Rotterdam en op de Hoge
school voor Styling Artemis in Amsterdam.
Vooraleer een modelabel echt op de kaart staat en
belangrijke winkels vertrouwen in de ontwerper heb
ben, gaan er gemiddeld zes jaar voorbij.
Het blijft één grote zoektocht.
23 Zeeuws Tijdschrift 2013 7