Willem Imandt, Waringinbomen, ca. 1922. Olieverf op doek, 70 x 85 cm, wordt 2 juni 2015 geveild bij het Zeeuws Veilinghuis. De vraag naar hun schilderijen was niet alleen sterk bij toeristen maar eveneens onder Indiëgangers, hooggeplaatste Javanen en rijke Chinezen. Anders dan de academisch gevormde schilders die meestal niet lang in Nederlands-Indië verbleven, waren de zo genoemde Mooi Indië-schilders veel meer met dat land vervlochten, door geboorte (Eland en Dezentjé) of door werk, zoals Imandt die er twintig jaar ver bleef. De vijfde groep die Van Gelder onderscheidt, de vrije kunstenaars, kan dus weer onderverdeeld worden in de 'academici' zoals Ouburg, Tielrooy en Sayers; de 'academische toeristen' zoals Israëls; de Indo-europeanen zoals Dezentjé en Eland en Europeanen die voor langere tijd vanwege beroep in Nederlands-Indië verbleven zoals Imandt. Kan het niet zo zijn dat terwijl de academisch gevormde schilders en de toeristen met hun hoofd in Europa bleven en kubistisch surrealistische voorstellingen in Indië maakten, terwijl de andere schilders, omdat ze er thuis waren, thema's in hun werk neerzetten die Javaans zijn? De bergen worden zowel in boeddhisme als hin doeïsme gezien als spiritueel geladen plekken waar contact tussen de goden- en mensenwereld mogelijk is. In de hoedanigheid van mediator tussen deze wereld en de hemelse speelden de bergen en vulka nen maar ook bomen zoals de waringin een centrale rol in de belevingswereld van de Javaan. Wilden schilders als Imandt, wanneer zij een berg schilder den, niet het idee van de berg vatten en daarmee hun spirituele en persoonlijk band met Indonesië vastleg gen? Imandt zelf maakt duidelijk dat hij vooral uit praktische overwegingen de door de kritiek gewraakte doeken maakte. Hij schilderde het liefst andere wer ken en conformeerde zich bepaald niet altijd aan de smaak van het Indische publiek. 'Ik geef evenwel alle klappers en sawah's voor één Indischen woudreus. Zeker, ik heb onnoemlijk veel klappers en sawah's op het doek gebracht (ook een schilder moet op stuk van zaken leven en geld verdienen).' In deze monografie hoop ik te laten zien dat Imandt een volstrekt eigen signatuur ontwikkelde. 7 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 7