Willem Imandt, Bomengroep in de Preanger, ca. 1924. Olieverf op doek, 60 x 80 cm. Foto: Anda van Riet. zijn doeken als voertuig, welbeschouwd in de tradi tie van de romantische landschapschilderkunst. Hij maakte het landschap gesloten. Aan weerszijden van het beeld twee rotswanden bijvoorbeeld, of bomen die de ruimte omsluiten. De blik van de kijker wordt daarmee onontkoombaar het centrum ingezogen. Ook de horizon sloot hij af door een hoge bergrug waarachter het licht vagelijk gloort. Zo schiep hij een gesloten wereld die door coulissen omzoomd wordt. Het is alsof hij het panorama dat de verrekijker bood steeds meer naar zich toe haalde. Zo inzoomend transformeerde hij het landschap tot een intieme ruimte. Tegelijk vervaagde daarmee meestal ook het beeld, alsof hij de kijker weg wilde leiden van het al te concrete en banale. Alsof hij zeggen wilde: er is meer dan wat wij zien. Er is een wereld achter de dingen, een wereld van het gevoel dat zich nooit helemaal rati oneel laat verklaren, maar waarvan de Indische natuur bij uitstek de draagster is. Dat was de ontwikkeling die hij al schilderend doormaakte: van het algemene naar het individuele, van de overweldigende natuur naar de contempla tieve ziel. Dat is natuurlijk bij uitstek een uitgespro ken romantisch concept. Hij versterkte dat door de beschouwer het gevoel te geven dat het landschap hem in zich opneemt. Door een natuur te verbeelden 65 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 65