Willem Imandt, Meer in de Preanger, ca. 1924. Olieverf op doek, 30 x 20 cm. Foto: Anda van Riet. lutionaire stroming van het realisme niet langer een constructie die aan academische eisen moest voldoen of een bedachte wereld die een illustratie was van een morele les of een burgerlijk ideaal. De realistisch schilderende kunstenaars van de School van Barbi zon bevrijdden het landschap van zijn functie om als voertuig te dienen voor culturele of sentimentele boodschappen. Het landschap werd nu als een auto nome waarde gezien die op zichzelf al meer dan de moeite waard was. De schilders gingen eropuit om het landschap ter plekke te schilderen, om het vast te leggen in de voortdurende veranderende omstandig heden van licht en lucht, van weer en atmosfeer, zon der opsmuk of salonfahige galanterie. Men streefde ernaar om de kleuren zo neer te zetten dat de stem mingen werden getroffen die het landschap uitdrukte in de perceptie van de beschouwer. Deze nieuwe benadering werd de grondslag voor het impressionisme dat de schilderkunst zo ingrij pend zou veranderen. Het impressionisme werd zo populair dat het lang de dominante norm zou blijven, ook toen de voorhoede van de moderne kunst al lang het andere pad van het expressionisme en de abstrac tie was ingeslagen. Het impressionisme met zijn nadruk op de esthetiek van de geziene werkelijkheid viel toen het eenmaal geaccepteerd was, steeds meer bij de burgers in de smaak. En dat zou tot lang in de twintigste eeuw blijven duren, zie het succes bijvoor beeld van de Haagse School in Nederland. Het is die achtergrond van de realistisch-impres- sionistische traditie die als kunsthistorisch ankerpunt kan dienen om het werk van Willem Imandt te plaat sen. Die impressionistische stijl die voortkwam uit het verlangen de duizendvoudige schittering van het licht in verf te vatten, die uitgesproken benadering van de zichtbare werkelijkheid was zo gemeengoed geworden en vooral zo wijd verspreid dat Imandt die goed gekend moet hebben. Zijn jaren in Amsterdam, de publicaties in kranten en tijdschriften, de les sen die hij kreeg om de tekenbevoegdheid te halen en vooral natuurlijk zijn honger naar beelden: de hele context van zijn tijd en omgeving maken het buitengewoon onwaarschijnlijk dat hij de realistisch- impressionistische beeldtaal die decennialang de 63 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 63