Willem Imandt, Cezicht op de Semeru, Java. Olieverf op doek, 80 x 150 cm, wordt 2 juni 2015 geveild bij het Zeeuws Veilinghuis. Imandts schilderijen haar aanspraken, nam ze hem tot onderwerp. Ze stelde een plakboek samen dat naast een korte levensbeschrijving van Imandt foto's, schetsen, kleine schilderijen en krantenartikelen bevat. Deze schetsen zijn de enige die nog overge bleven zijn. 'Hij woonde op de begane grond samen met zijn vrouw die licht dementerend was in een L-vormige tweepersoonskamer met uitzicht op het Zuiderpark en de Loevesteinlaan. Hij was 1.65, had blauwe ogen en grij s haar en was nog helemaal bij de tijd. Hij was meestal opgewekt en kwam helemaal niet oud over. Hij schilderde niet meer maar biljartte nog wel want dat was zijn passie. Over zijn verblijf in het Jappenkamp heeft hij net als mijn vader nooit gesproken. Ze kregen niet veel bezoek maar dat is bij de meeste oude mensen zo. Zijn nieren functioneer den echter slecht en daar had hij wel last van.' Hij stierf op zaterdag 17 juni 1967. Als doodsoor zaak werd 'falende nieren' genoteerd. In een sobere overlijdensadvertentie werd van zijn schilderschap geen gewag gemaakt. Hij werd op 21 juni begraven in het familiegraf op de R.K. begraafplaats aan de Kerk hoflaan in Den Haag. In september 1967 werd een gedenksteen op zijn graf geplaatst met als opschrift Wilhelmus Jean Frederic Imandt geb. 26 aug. 1882 overl. 17 juni 1967. Respectievelijk in 1974 en 1986 werden in het familiegraf zijn vrouw en zijn zoon Johnny bijgezet. Het graf werd in 1997 geruimd. Volgens Elisabeth zou als grafschrift 'Hij wandelde in de schaduw van de meester' gepast zijn geweest want wanneer hij niet in de schaduw van zijn schilderschap liep, deed hij dat zeker in de schaduw van God want hij bleef tot het einde van zijn leven diepgelovig. In kunstbladen werd voor zover ik kon achterhalen geen aandacht besteed aan het overlijden van Imandt. Het jaar van zijn overlijden zou met enige overdrijving beschouwd kunnen worden als het jaar waarin de belangstelling voor de Indische schilderkunst een absoluut dieptepunt bereikte. Imandt leefde na zijn terugkeer niet alleen in zijn eigen schaduw, maar voelde zich net als veel voormalige bewoners van Indonesië uit het aardse paradijs verstoten. Hij stierf in de zekerheid dat hij in het hemelse welkom zou zijn. 57 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 57