Willem Imandt, Bomengroep in de Preanger, ca. 1925. Olieverf op doek, 80 x 60 cm. Foto: Meivin Herbschleb. Willem Imandt, Sneeuwbos in Vlaanderenca. 1930. Olieverf op doek, 30 x 20 cm. Foto: Anda van Riet. den en zou na omzwervingen in Congo en Brazilië bij TNO in Delft terecht komen. Willem tot slot werd leraar aan de lagere landbouwschool in Terneuzen. Imandt bezocht nog regelmatig zijn geboortestreek waar hij familie en kennissen bezocht terwijl hij bij zijn oudste zoon in Temeuzen logeerde. In Den Haag sloot hij vriendschap met dorpsgenoot Joseph Rottier, die een hoge positie bij de Nederlandse Spoorwegen bekleedde. Of hij in Den Haag nog contact had met andere schilders uit Nederlands-Indië is niet bekend. Dake en Velthuijsen woonden er ook, maar overleden al begin jaren vijftig. In 1954 had de 72-jarige Imandt weer een solo tentoonstelling. Die werd op n juli 1954 geopend in het restaurant van de Walserij Oost van Hoogovens in IJmuiden. Het was een overzichtsexpositie van zijn werk. Indische doeken vormden de hoofdmoot. 'De olieverf schilderijen, die van de schilder op de ten toonstelling te zien zijn, geven beelden uit alle hoeken van de Indonesische archipel: Java, Celebes, Borneo, Sumatra Het is moeilijk niet poëtisch te zijn bij het aanschouwen van dit deel der aarde, zoals Willem Imandt het ons voortovert, want de kenmerkende sfeer van de tropen, het heldere licht dat aan alle kleuren een bijzonder reliëf verleent, de nuancen van groen, het felle blauw van de tropenhemel, het levende groen van de zee, dit alles weet de schilder met een groot meesterschap op het doek te brengen. Het leeft voor onze ogen en al ziende worden wij doordrongen van de betovering van de tropen, die zozeer afwijkt van de vlakke standaardisering van het Westen. Het Oos ten leeft voor ons, gezien door de schildersogen van Imandt De uitdrukking "sprekende kleuren" is van toepassing op het werk van Willem Imandt, en inder daad, zij vertellen ons meer dan honderden woorden.' Er was ook Vlaams werk te zien. 'De Vlaamse periode heeft echter ook schilderijen opgebracht - de schilder is een hard werker - en het is belangwek kend om de kleur van die schilderijen te vergelijken met de werken uit de tropen. Dan zien wij duidelijk hoe elke landstreek zijn eigen kleur heeft, hoe de lucht boven Vlaanderen het zonlicht anders filtreert en doorlaat dan die boven Java of, zoals bij de schil derijen uit Spanje en Italië, boven het Middellandse zeegebied Hoe anders is zijn sneeuwbos in Vlaanderen - bijna onwerkelijk als een sprookje van 55 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 55