tegen de hitte en vormt een schuilplaats tegen regen en wind. De waringin kan gezien worden als een sym bool van Indonesië. Haks en Maris tooiden de omslag van hun Lexicon (1995) met een door groen mos overdekte waringin tegen de achtergrond van een berg en wolkenlucht. Ook de omslag van Hella S. Haasses kort voor haar overlijden verschenen verzamelwerk De Indische romans (2010) is ermee getooid. Uit Imandts eigen verhandeling valt af te leiden dat zijn voorkeur naar dit soort schilderijen uitging. 'O, die boomen, die ongerepte boomen, die vaak het begrip "boom" weinig meer dekken, maar meer trot- sche, grillige monumenten zijn, wier architectuur de Goddelijke meesterhand verraadt. De Indische boo men, vaak van top tot voet bedekt en behangen met mossen en klimplanten, wekken een idee van macht, van grootheid, van een steeds hooger opgaan en zijn bovendien omhuld door een geheimenisvolle sfeer. Wie onderging nooit de mystiek van den waringin? Ik geef alle klappers en sawah's voor één Indi- schen woudreus Nu de moeilijkste jaren voor mij voorbij zijn, schilder ik bij voorkeur oude, ongerepte boomen in hun omgeving, Inlandsche kerkhoven, heilige plekken.' Stijgende populariteit Dat de moeilijkste jaren achter de rug waren, bleek wel uit het gegeven dat niet alleen de Javaanse adel zijn schilderijen kocht maar nu ook de Europese. Hertog A.F.A.H. van Mecklenburg-Schwerin (de zwa ger van Koningin Wilhelmina) bezocht de schilder in Garoet. 'In aansluiting op het bericht, dat hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg een bezoek heeft gebracht aan het atelier van den kunstschilder Imandt alhier, dit na het bezichtigen van twee doeken in het Buitenzorgsche, kunnen wij nog mededeelen, dat ook de Majoor der Chineezen te Soerabaja den heer Han Tjiong Khing aan den heer Imandt een bestelling deed op twee groote doeken, waarvoor de schilder per soonlijk één dag naar Soerabaja gaat om de motieven te vernemen.' Of Imandt, evenals vele andere schilders, een voorbeeldenboek had waar de klanten uit konden kie zen, lijkt voor de hand te liggen omdat het praktisch was. De voornaamste reden van het bezoek aan Han was echter dat hij wilde zien wat de ander zag om vanuit dat perspectief een doek te kunnen schilderen. Zo schilderde hij in dezelfde periode een schilderij voor de vertrekkende assistent-resident die het uit zicht op het landschap vanuit zijn woning weergaf. Overigens kan hieruit afgeleid worden dat naast rijke toeristen, zoals de hertog, en hoge ambtenaren ook de Chinese zakenelite afnemers waren van zijn werk. De recensent van de Javabode wees erop dat 'de heer Imandt als schilder in Midden- en Oost-Java geen onbekende is van professie hoofd der Hollandsch- Indische School te Garoet, zoodat hij voor schilders- werk hoofdzakelijk aangewezen is op vacantietijden.' Natuurlijk kan dat zijn productie enigszins geremd hebben, maar aan de andere kant dient opgemerkt dat hij zijn atelier aan huis had en over veel vrije tijd beschikte. De lessen begonnen vroeg in de ochtend en waren om twee uur in de middag afgelopen wat voldoende tijd overliet aan zijn oeuvre te werken. De recensent vervolgde: 'Wij waren in de gelegenheid om zijn hoogst artistieke en kleurrijke werken uit de schoone natuur van de Preanger en elders, te bezichti gen en hoogelijk te waarderen.' Bij de augustustentoonstelling van de kunstkring in 1923 is de recensent onder de indruk van Imandt. 'Imandt is een geboren realistische schilder, de man van de natuurgetrouwe weergave. Hij exposeert vier grootte doeken, waaronder een prachtige zee onder dreigende hemel, een heilige plek, een heuveltop oprijzend in een dicht begroeide kloof, een schilderij van fijne compositie en schitterend perspectief.' Een andere recensent noemt met name Imandts Papandajankrater waar de vluchtige nevels meesterlijk tegen de bergwand zijn aangemeten, en Oude Bomen De werkkamer van Frans Bohyn in Bandoeng met aan de muur drie schilderijen van Willem Imandt. 38 Zeeuws Tijdschrift 2015 11-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 38