1 verblijf daar is onder andere door de correspondentie met de schilder Willem Witsen het nodige bekend. De brieven van Israëls gaan vooral over allerlei ont moetingen met mensen die hij in Nederlands-Indië had. Over zijn dagelijks leven of zijn reizen schrijft hij weinig. Hij maakte vele uitstapjes in de omgeving en bezocht het Dieng Plateau, de Bromo en de Papan- dajan (Apenberg) bij Garoet. Ook werkte hij in de kratons en maakte er vele schetsen van danseressen en een portret van de 'sultan' dat hij bij terugkeer in Nederland verder uitwerkte. Imandt en Israëls zagen elkaar in die periode frequent. Uit Israëls laatste brief aan Witsen blijkt misschien wel wat té veel. 'Overigens is hier dan ook niemand. Je snakt wel eens naar iemand anders dan Imandt, de Grote Schilder hier!' Naast de woordspe ling getuigen Israëls zinnen ook van een zekere jalousie de métier, want terwijl Israëls in Nederlandse kunstkringen mede door zijn vader nogal bekend was, betekende hij in Nederlands-Indië in tegenstelling tot de grote meester weinig. Later zou een Vlaamse journalist noteren: 'Onder zijn bewonderaars telde hij daar o.a. Isaac Israëls, de zoon van den beroemden Hollandschen meester, den hertog van Mecklenburg, vele planters, ambtenaars en radjah's, en ook onze koning [Albert I], toen nog kroonprins, vereerde hem met een bezoek tijdens zijn verblijf in Nederlandsch- Indië.' Volgens Imandts dochter bezocht Israëls de Grote Schilder regelmatig. Ze konden het in elk geval heb ben over hun tijd in Dongen, terwijl Israëls aan een waringin schilderij van Imandt meewerkte. Willem schilderde de waringin en Isaac de figuren onder de boom en op de achtergrond volgens Imandts dochter. Israëls had al eerder in Nederland op basis van foto materiaal Javaanse dansers en danseressen getekend in meer donkere getemperde tonen. De impressio nistisch neergezette figuren lijken exact op de achter grondfiguren van die op zijn doek Dansers in Solo uit 1922. Isaac is zelf nooit aan een waringin toegekomen hoewel hij die boom zeer bewonderde: 'De mooiste waringen die ik ooit zag zijn daar [Java].' De schilderijen van waringins behoren zonder meer tot de hoogtepunten van Imandts oeuvre. De waringin of banyanboom werd en wordt in de archi pel met grote achting behandeld, zelfs aanbeden. De waringin staat voor eenheid, kracht en een lang leven. De boom biedt de mensen schaduw en bescherming 36 Zeeuws Tijdschrift 2015 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 36