Imandt behoort tot de groep vrije westerse kunste naars in Nederlands-Indië die vanaf het begin van de twintigste eeuw sterk in aantal toenam. Roelof van Gelder onderscheidde twee grote thema's in hun wer ken: het landschap en de bevolking. Imandt richtte zich volledig op het landschap, de bomen, vulkanen en de imposante ruïnes van de boeddhistische cultuur op Java. Tegen het eind van de Eerste Wereldoorlog was hij uitgegroeid tot een van de bekendste westerse schilders in Indonesië. Die bekendheid vertaalde zich niet alleen in een grote vraag naar zijn werk, maar ook in deelname aan vele tentoonstellingen in kunst kringen, sociëteiten en op pasar malams. In deze peri ode ontwikkelde hij zijn Imandt-signatuur en kwam zijn werk tot volle wasdom. In 1921 verhuisde hij van Magelang naar Soerakarta dat 130.000 inwoners telde waarvan 2000 Europeanen en 7500 Chinezen. Een groot deel van de stad was in handen van de Soesoe- hoenan en een vijfde van Mangkunegoro VII. De Bataviasche Kunstkring Beginnende schilders zullen het zeker als een eer heb ben beschouwd te mogen exposeren op de jaarlijkse, meestal in augustus georganiseerde, tentoonstelling van de Bataviasche Kunstkring. Sinds 1916 droeg dit gezelschap die nieuwe naam omdat er in vele andere plaatsen ook kunstkringen waren opgericht die zich hadden verenigd onder de naam Bond van Neder- landsch-Indische Kunstkringen. De bond zond wer ken van in Nederlands-Indië werkende kunstenaars naar de bij hen aangesloten kunstkringen nadat ze eerst gejureerd waren, maar de lat lag niet erg hoog. 33 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 33