Willem Imandt, Rotskloof in Bantimurung, ca. 1917. Olieverf Willem Imandt, Berglandschap in de Preanger, ca. 1919. Olieverf op doek, W op doek, 60 x 80 cm. Foto: Anda van Riet. 33 x 33,5 cm. Foto: Anda van Riet. Fc kleurschakeeringen en overgangen.' Ook rotskusten uit deze vroege periode kunnen de toeschouwer nog weinig boeien terwijl die uit zijn later werk qua compositie en kleur veel sterker zijn en de toeschouwer in het schilderij trekken. Zelf vond Imandt de compositie niet het meest problematisch. 'Wat compositie en lijn betreffen, springen de ver schillen met Europa veel gemakkelijker in het oog en levert de Indische natuur niet zoveel moeilijkheden op.' Inderdaad zijn de composities van zijn latere werk vrijwel zonder uitzondering ijzersterk te noe men, maar dat het kleurgebruik problemen opleverde, gaf hij grif toe. 'Ik heb hier Europeesche schilders zien werken, die heel vlug juiste, hoogstaande com posities gaven, maar maandenlang sukkelden met de tinten en de tropische atmospheer.' De Reflector als Mooi Indië-podium Dat laatste gold ook voor hemzelf en zijn generatie genoten Eland, Dezentjé en Henry van Velthuijsen die allen in Indonesië waren geboren. De eerste twee waren autodidact. Van Velthuijsen en de in 1912 in Indonesië gearriveerde Dake waren academisch gevormd. Wat ze gemeen hadden is dat ze allemaal in De Reflector gelanceerd werden. De bewering 'Ook ontbrak er een gemeenschappelijk blad' mag dan op andere kunstenaars van toepassing zijn geweest, voor de Mooi Indië-schilders lag dat anders. De Reflector werd in 1915 opgericht met als doel op een onderhoudende manier over Nederlands-Indië te berichten. Het blad zou zeven jaar blijven bestaan. Het werd in korte tijd zeer populair en de oplage steeg van duizend in 1915 tot zesduizend in 1919 en was dus een van de meest gelezen weekbladen in Neder- lands-Indië. Het had een conservatieve signatuur en het grootste deel van de inhoud werd in beslag genomen door kiekjes van de gouverneur-generaal op werkbezoek, bizarre auto-ongelukken, optredens van artiesten, paardenraces, uitvoeringen van toneelstuk ken en wonderlijk genoeg ook pin-ups met ontbloot bovenlijf uit Amerika. Ook prominent was de door W.V. Rhemrhev geleide 'Weerbaar Indië-beweging' die met massamanifestaties de bevolking van de gevaren van een mogelijke Japanse invasie wilde doordringen. Wat in deze context van belang is, is dat er met een zekere regelmaat over de schilderkunst werd geschreven. Henry van Velthuysen schreef als HvV recensies over zijn collega-schilders. Naar aanleiding van een tentoonstelling van Eland bij die galerie schreef De Reflector: 'Repatrieërenden, die een mooi souvenir van de prachtige tropische natuur wenschen te behouden, laten zich niet weerhouden een schilde rij van dezen artist te kopen. De prijzen zijn in ver houding tot de waarde van het kunstwerk zeer billik.' Met de groeiende infrastructuur voor beeldende kunst in Nederlands-Indië kon het werk van een toenemend aantal kunstenaars verspreid en gepromoot worden. Naast foto's en inheemse voorwerpen werden er in 28 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2015 | | pagina 28