Calvijn College in Krabbendijke Project woontraining in Villa Veelzijdig De afdeling praktijkonderwijs op Calvijn College Krab bendijke Appelstraat heeft circa vijftig leerlingen en vijf klassen. De leerlingen worden op een wel heel spe ciale manier voorbereid op zelfstandig wonen, name lijk door een woontraining in een echt huis. Sinds dit schooljaar zijn leerlingen uit de derde klas er in kleine groepjes één dag per week te vinden voor een peri ode van een halfjaar. Ze leren dan onder begeleiding van twee onderwijsassistenten om te gaan met geld, schoonmaken, koken en contact leggen met de buren. tekst PAU LETTE DE KRAKER Elvira Geluk, docent aan het praktijkonderwijs vertelt dat er geregeld signalen kwamen dat oud-leerlingen het toch moeilijk vinden om hun leven goed op de rit te krijgen. Ze kregen te maken kregen met geld problemen of raakten in een isolement. Geluk: 'We wilden meer uit het onderwijs halen en bedachten dit idee. We dachten dat het moeilijk te realiseren zou zijn, maar uiteindelijk viel het heel erg mee om het geregeld te krijgen. Kennelijk spelen we in op een behoefte. MEE Zeeland, R&B Wonen, gemeente Reimerswaal, TMC Woonwinkels, de Rabobank, de Nederlandse Stichting tot bevordering van de Sociaal- Pedagogische Zorg (stichting SPZ), Delta, iedereen hielp en dacht mee. Zo is er nu voor twee jaar een woning beschikbaar, ingericht en wel, met de toepas selijke naam Villa Veelzijdig.' Net echt De woontraining is opgebouwd uit een theoretisch deel dat op school gegeven wordt en een praktisch deel in het huis. In het theoretische deel gaat het onder andere over zaken als brandveiligheid en inrichting en in het praktische deel staat het leven van alledag centraal. Een dag in het huis begint met een dagopening. Daarna wordt het leerdoel voor de dag besproken zoals samenwerken met elkaar en gaan de leerlingen aan de slag: schoonmaken, koffiedrin ken, een theoretische opdracht, boodschappen doen, koken, eten, afwassen en opruimen, vrijetijdsbeste ding, een kasboek bijhouden, net echt. En daardoor werkt het ook. Geluk: 'De leerlingen oefenen ook met vrije tijd. Ze mogen dan iets voor zichzelf doen. Ook hier krijgen ze begeleiding in.' Wat vinden leerlingen ervan? Elseliene de Pater en Leandra Molhoek woonden in het huis. Elseliene: 'Het was heel gezellig, ik heb er veel geleerd. Mijn leerdoel was contact maken en praten met de docent. Ik durf nu veel meer.' Ook Leandra vond het heel leuk en leerzaam: 'Ik ben nu veel zelfstandiger. In de klas staat er iedere keer een docent mee te kijken als je aan het koken bent, in het huis had je veel minder in de gaten dat de begeleiders er waren.' Veilige setting In de opzet komt een aantal goede elementen samen zoals een duidelijke structuur en levensecht leren in een veilige setting met een kleine groep mensen. Geluk: 'Leerlingen zijn veel gemotiveerder. Zo maken ze er een sport van om zo goedkoop mogelijk een lek kere maaltijd te maken. We zien nu al betere resultaten bij de examens. Het zou mooi zijn als we straks mer ken dat de leerlingen beter op zichzelf kunnen wonen.' En wat zijn de plannen voor de toekomst? Geluk: 'We willen heel graag leerlingen uit de onderbouw bij het huis betrekken, alleen weten we nog niet precies hoe. Ook zouden we een herhaling willen inbouwen in klas vijf, zodat leerlingen het weer weten voordat ze van school gaan. Leerlingen leren hier ook dingen die we niet verwachten. Ze bloeien op, gaan praten. Daar halen wij de motivatie uit om verder te gaan met Villa Veelzijdig.' 66 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 66