Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen
Technasium bereidt voor op technische beroepen
De Terneuzense scholengemeenschap De Rede met
110 leerkrachten en 1150 leerlingen heeft zich als
enige school in Zeeuws-Vlaanderen aangesloten bij
het netwerk Zuid-West-Nederland van Technasium.
Technasium is een stroom in het havo en vwo met als
doel het onderwijs in de (technische) bètavakken te
bevorderen en te verbeteren. Ook Nehalennia (Mid
delburg), Coese Lyceum (Goes), Pieter Zeeman (Zie-
rikzee) en 't Rijks (Bergen op Zoom) maken deel uit
van het netwerk.
tekst Jack Begijn
Technasium brengt de leerlingen in aanraking met
technische vervolgstudies, bedrijven en beroepen.
Er wordt ingespeeld op de groeiende vraag van het
bedrijfsleven naar goed opgeleide bètamensen. Het
vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) vormt het hart
van het Technasium. In interessante projectopdrach
ten koppelt de leerling theorie aan praktijk. Denken is
gekoppeld aan doen.
Meesterproef
In de onderbouw heeft O&O een breed oriënterend
karakter, waarbij het accent op experimenteren, ple
zier en ontdekken ligt. Na drie jaar krijgen de leer
lingen een certificaat uitgereikt. In de Tweede Fase
hebben de leerlingen opnieuw een mogelijkheid in te
stromen in het Technasium onderwijs. Het vak wordt
op havo en vwo afgesloten met een schoolexamen
dat bestaat uit een meesterproef. Deze wordt mede
begeleid en beoordeeld door een opdrachtgever uit het
bedrijfsleven en expertbegeleider uit het hoger onder
wijs. Voor de vaardigheid ontwerpen is er een Techna-
siumwerkplaats ingericht. Deze doet dienst als studio,
atelier en laboratorium en is ook buiten de lesuren
voor de technasiumleerlingen toegankelijk.
Samenwerking hbo en wo
Het bedrijfsleven wordt nadrukkelijk betrokken bij
het Technasium. Bedrijven leggen een probleemstel
ling voor, waarvoor leerlingen een oplossing moeten
bedenken. Dat kan een onderzoeksopdracht zijn of
een ontwerpopdracht. De deelnemende scholen aan
het netwerk bedenken projecten die overdraagbaar
zijn op de andere scholen. Het landelijke platform
Technasium begeleidt de deelnemende scholen en
bewaakt de kwaliteit van de projecten. Tevens is er
samenwerking met het hoger en wetenschappelijk
onderwijs. Technasium is een Europees gedeponeerde
naam. Alleen de scholen die het predicaat Techna
sium voeren, mogen gebruikmaken van de projecten
die op andere scholen ontwikkeld zijn.
Civiele techniek en Bèta Challenge
Yorick Oostdijk is leerling van klas havo-5 en volgt
al sinds de brugklas het vak O&O. Zijn keuze voor
Technasium was snel gemaakt: 'Ik wilde iets in de
technische richting en vond proefjes doen leuk. Ook
het samenwerken in projecten sprak mij aan. Vooral
omdat ik dacht daar later profijt van te hebben.'
Terugkijkend op de afgelopen vijf jaar heeft Yorick
geen spijt van zijn keuze. 'Van het samenwerken met
medeleerlingen heb ik veel geleerd. Ook het samen
stellen van een presentatie en die geven voor een
groep heb ik nu aardig onder de knie. Na de havo wil
ik civiele techniek studeren. Die keuze is ingegeven
na een project bij Technasium.'
Ook op het vmbo-t is er op De Rede ruimte voor
techniek. De meer praktisch ingestelde vmbo-t-leerlin-
gen met een brede belangstelling voor techniek kun
nen voor Bèta Challenge kiezen. Bij deze leerlingen
ligt de nadruk op het doen en het oriënteren op een
vervolgopleiding. Ook zij werken met projectopdrach
ten. De leerlingen bezoeken bedrijven en nemen
een kijkje bij de technische opleidingen op het mbo.
Zowel Technasium als Bèta Challenge geven een bij
zondere dynamiek aan onze school.
65 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3