Scalda CIOS
Bewegen met een doel
zich uitstrekken over de samenstelling van medicij
nen, de bijwerkingen ervan, geneesmiddelenbereiding,
de verkoop ervan en medische hulpmiddelen. Daar
naast krijgen ze Nederlands, Engels en rekenen en dat
laatste hebben ze hard nodig. Eerstejaars studenten
lopen al stage want het is toch vooral een praktijkop
leiding waarin communicatie met de cliënten voorop
staat. Er wordt veel geoefend met casussen. We heb
ben een groep van simulanten, dikwijls docenten, die
mensen met allerlei klachten en aandoeningen spelen.
De leerlingen moeten dan zo goed mogelijk leren rea
geren op de cliënten. Er passeert heel wat leed in een
apotheek. Het is een heel sociaal beroep.'
Voorlichting als sleutel
Marianne Schoonen is er tevreden over dat de exa
meneisen binnenkort worden aangepast. 'Voorheen
lag er teveel nadruk op geneesmiddelenbereiding
maar die vindt allang plaats bij grote farmaceutische
bedrijven. Ook de levering van medicijnen aan zieken
huizen wordt tegenwoordig steeds meer door grotere
bedrijven gedaan zoals farmaceutisch bedrijf Schel-
dezoom in 's Gravenpolder. Het aantal apotheken in
zorginstellingen en ziekenhuizen neemt af en de apo
theek bij de solohuisarts is bijna helemaal uitgestor
ven. Zelf pillen draaien is passé. Gelukkig wordt het
vak voorlichting belangrijker in de exameneisen.'
'Tijdens mijn opleiding kreeg voorlichting al veel
aandacht', zegt Saskia Witte, pas werkzaam als assi
stente bij een apotheek in Terneuzen. De opleiding
sluit perfect aan bij wat ze in de apotheek dagelijks
moet doen. Dat vele oefenen op school werpt zijn
vruchten af. 'Soms vinden mensen het vreemd dat
medicijnen de eerste keer meer kosten dan de tweede
keer maar bij de eerste keer worden administratieve
kosten in rekening gebracht. Dat moet je kunnen uit
leggen. We blijven ook bijleren; ieder jaar moeten we
met cursussen een bepaald aantal punten halen.'
Vroeger gingen de assistentes meteen na de oplei
ding (parttime) aan de slag. Hoe zit dat tegenwoordig?
Ineke Slager: 'Dat is nu nog maar bij de helft het
geval. De anderen doen bijvoorbeeld de hbo-opleiding
farmakunde in Utrecht. Dat zijn meestal de betere
leerlingen die al via een verkort traject de opleiding
hebben gedaan of ze krijgen een vervolgopleiding in
de farmaceutische industrie. Ze waaieren dus steeds
meer uit met voldoende bagage en daar hebben wij
een steentje aan bijgedragen.'PvV
Wie aan komt rijden met een auto bij CIOS in Goes
voelt zich eigenlijk schuldig. Overal rennen of fietsen
leerlingen. Een hele lagereschoolklas baant zich een
weg richting het ernaast gelegen zwembad. Kortom:
een drukte van belang. Hier geen overgewicht maar
strakke lichamen. CIOS Goes/Breda is een van de
vijf Ciossen in ons land. Het vierde vorig jaar novem
ber zijn 25-jarig bestaan.
Zin voor avontuur
Carin Biesterbosch, directeur van de opleiding: 'Er
waren meer dan duizend alumni. Het was gewel
dig voor mij om ze allemaal te zien want ik ben in
een heleboel hoedanigheden vanaf de oprichting bij
de opleiding betrokken geweest. In het begin werd
ons plan om een CIOS in Goes op te richten met
ongeloof en wantrouwen tegemoet getreden maar
we hebben doorgezet. We zijn begonnen met twee
docenten en 25 leerlingen en nu stromen er elk jaar
rond de 100 leerlingen in die verdeeld worden over
vier klassen. Totaal studeren er nu 1100 leerlingen
en werken er 85 docenten en 15 ondersteunende
krachten verdeeld over Goes en Breda. We bieden 10
profielen aan zoals buitensport, tennis, ortho-agoog,
fitness, en health management. Dit zijn vierjarige
trajecten maar we hebben ook tweejarige versnelde
trajecten (toelatingseis havodiploma). Vroeger kregen
we alleen sporters maar nu zijn we een veel bredere
opleiding geworden.
Wij zijn in de loop van de tijd aantrekkelijk
gebleven (of geworden) zodat we een numerus fixus
hebben moeten instellen. Minimale toelatingseis is
vmbo-diploma of een overgangsbewijs naar havo 4.
Je moet wel een bepaalde instelling hebben om hier
te kunnen slagen. Je moet een zin voor avontuur
koppelen aan een groot verantwoordelijkheidsbesef
en je in een groep thuis voelen. Het rendement van
de N4-opleidingen ligt rond de 75 procent wat hoog
genoemd kan worden. We krijgen vooral leerlingen
uit Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant. Zeventig
procent komt van buiten de provincie. Er zijn weinig
26 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3