Scalda Techniek De kracht van een persoonlijke en professionele aanpak Scalda Techniek (2700 leerlingen, 80 opleidingen) oogt op het eerste gezicht als een onderwijstelling voor vmbo en mbo zoals er zoveel zijn in Nederland. Zwermen leerlingen die wat praten, lachen, eten. Rond zeulen met zware tassen, permanent met hun mobiel in de weer zijn of buiten aarzelend een sigaretje opsteken. 'He, wat zie ik nou, rook je nog steeds', roept een jongen schertsend naar een roker. Beteuterde reactie. Pesterig... haha. 'Nee, roken is niet meer zo "stoer" als vroeger, joh...' Je bent op deze school geen nummer Wat bij de hoofdingang gelijk opvalt is dat Scalda geen detectiepoorten kent, zoals in de Randstad wel gebrui kelijk is. 'Is ook niet nodig, hier gebeurt nooit iets', verklaart Jeroen van den Oord, directeur College voor Techniek en Design glimlachend. Dan serieus. 'We hebben op Scalda wel duidelijke normen en waarden afgesproken. Leerlingen moeten zich veilig voelen. En wie over de schreef gaat, wordt aangepakt. Helm gestolen? Wegwezen! Meisjes nafluiten? Degene die dat doen in deze door jongens gedomineerde omge ving, wordt direct en duidelijk aangesproken.' Dit lijkt het eerste signaal van iets bijzonders. In gesprek met studenten blijkt vervolgens dat dat 'bij zondere' van Scalda verder strekt dan het 'veiligheids beleid'. Ook onderwijskundig, pedagogisch-didactisch en qua cultuur onderscheidt Scalda. 'Ik heb bewust voor deze school gekozen, al moet ik er een stuk langer voor reizen', zegt Mandy Kodde, derdejaars student aan de analistenopleiding en woonachtig in Anna-Jacobapolder. 'Ik was eerst van plan om naar Breda te gaan. Maar toen ben ik hier gaan kijken. Het is een kleine school met een goede sfeer. Heel belang rijk vind ik ook dat je goed contact hebt met docenten en heel goed begeleid wordt. Ik ben hier geen num mer, ze kennen me bij naam. Ik ben dyslectisch en heb extra hulp nodig en gekregen. Toen ik begon te studeren was ik erg onzeker, maar door de aanpak van deze school heb ik weer zelfvertrouwen gekregen.' Manroo York, oud-student en nu werkzaam voor che miebedrijf Eastman, voegt hieraan toe: 'Wat ik bijzon der vond, is dat je met lesboeken werkt die docenten zelf hebben geschreven. Dat zegt iets over de kwaliteit en feeling van onze docenten.' Aansluiting met de beroepspraktijk 'Op Scalda investeren we voortdurend in de professio nalisering van ons docentencorps', legt Jeroen van den Oord uit. 'De man of vrouw voor de klas is bepalend voor de kwaliteit van het onderwijs. De kwaliteit van een docent bestaat uit meer dan theoretische ken nis. Belangrijk zijn ook de pedagogisch-didactische vaardigheden. Nieuwe docenten worden een jaar lang gecoacht. Lessen worden geobserveerd, trainers geven feedback.' Er gebeurt meer, aldus Piet Lubbers, teamleider Laboratoriumtechniek en Energietechniek. 'Onze cen trale visie is het beste uit de studenten te halen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vroeger was het zo dat een docent voor de klas ging staan en een ver haaltje vertelde, op zich niet erg. We merkten alleen dat docenten vaak hetzelfde verhaaltje vertelden. Ik bedoel: zowel bij scheikunde, biologie en natuur kunde kregen studenten te horen hoe een micros coop werkte... Niet de bedoeling. Na soms heftige discussies hebben we als team afgesproken om zaken anders te gaan aanpakken, om te werken vanuit het zelfde concept. Dat gold ook voor de aansluiting met de beroepspraktijk. Het is niet zo dat je eerst een paar jaar op school zit en dan stage gaat lopen. Nee, tijdens een stage komt een student steeds terug op school voor een terugkoppeling of een presentatie over wat hij of zij op een stageschool allemaal doet. Daarnaast bezoeken we geregeld andere laboratoriumscholen om te kijken hoe zij het doen, om informatie uit te wisselen, om te leren, beter te worden. Dat is belang rijker dan een mooie vermelding in de keuzegids.' Van den Oord sluit zich daarbij aan: 'Ouders kij ken er wel naar, maar worden pas overtuigd als ze op een open dag komen. Dan zien ze dat het er hier heel anders aan toegaat dan in bijvoorbeeld Rotterdam. Het is hier veilig, studenten voelen zich geborgen, het kli maat is open. Via studentenpanels checken we voort durend wat studenten willen en of ze nog tevreden zijn. We kunnen natuurlijk niet al hun wensen inwil- 24 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 24