leiding van Gijs Bergman ooit jarenlang een kweek vijver voor muzikaal talent, maar thans met bezuini gingen bedreigd, Het Zeeuws Orkest, dat thans ook moet roeien met bescheiden financiële riemen. Een dieptepunt was de teloorgang van een plan voor de vestiging van een unieke Masteropleiding muziek in Middelburg, nu zes jaar geleden, dat alle kansen voor succes in zich had, maar door de keuze van één (niet- Zeeuwse) bestuurder om geen handtekening te zetten in de prullenbak verdween. En toch: op langere termijn kan succes niet anders dan zich bewijzen. In 2009 namen meer dan honderd studenten deel aan de Middelburgse zomercursussen in muziek. Voor een cursus fortepiano met Bart van Oort en Malcolm Bilson in 2008 moest, vanwege de meer dan dertig deelnemende studenten vanuit vrijwel de gehele wereld (Europa, VS, Azië en Australië), op het laatste moment een derde docent worden inge vlogen. De fameuze Eastman School of Music vroeg of een studente een stage leadership in music mocht komen volgen. Andere topinstellingen vroegen om samenwerking. Studenten excelleerden in concerten en vervolgstudies. En Middelburg? De medewerking op lokaal niveau was hartverwarmend, en afgaand op de geluiden van zowel bestuurders als inwoners vond iedereen het prachtig. Met de vestiging van meer Liberal Arts Colleges in Nederland in aantocht - een ontwikkeling die niet genoeg kan worden verwelkomd - zal Zeeland er ver standig aan doen, vooruit te kijken en zich te blijven onderscheiden in datgene waarin het inmiddels heeft bewezen iets te kunnen betekenen: het laten excelleren van studenten. Een muziekprogramma als in Zeeland bestaat aan andere colleges niet. De nu prangende vraag zou dus niet moeten zijn óf er in Zeeland een tweede Liberal Arts College komt, maar vooral wanneer en waar dat er komt. Eén ding is uit de zomercursussen op de beiaard dui delijk geworden: ook in Veere houden de burgers van muziek, zoals onder meer bleek uit het feit dat carillon studenten spontaan voor een gesprek (en een glas, of twee) in achtertuinen werden uitgenodigd. En laten we eerlijk zijn: Veere heeft ook een prachtig stadhuis. In de toren van het Stadhuis van Veere - een laat-gotische gebouw dat in 1477 werd voltooid - bevindt zich een fraai carillon, vervaardigd door de klokkengietersfamilie Van der Gheyn uit Meche- len en Leuven. De befaamde Hendrik IV van Borsele, Heer van Veere, gaf opdracht voor de bouw van het Stadhuis. Het Stadhuis heeft tweemaal een restau ratie ondergaan en wel in 1885 en in 1930-1935. Ter vervanging van de oorspronkelijke toren werd in 1599 een nieuwe, in het onderste deel vierkan te, toren gebouwd, in vroeg-renaissance stijl ont worpen door de uit Brugge afkomstige Adriaan de Muer. Ondanks het verschil in bouwstijl harmoni eert deze toren opmerkelijk met het hoofdgebouw. In de loop der tijd werden herhaaldelijk klok ken vervangen of vernieuwd. Op initiatief van de Stichting Veere vond na de bevrijding een restauratie plaats, die in 1949 gereed kwam. In 1972 was opnieuw een restauratie noodzakelijk, waarbij tevens het aantal klokken werd uitgebreid. Bij deze gelegenheid werd de oude luidklok, die jarenlang in de tuin van de Schotse huizen had gestaan, weer in de toren teruggebracht. Dit is de klok met de diepste toon die in ons land te vinden is. (Bron: www.stichtingveere.nl) 19 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 19