VAN PASSIE EN PRESSIE, Excelleren in Muziek tekst Albert Clement Een bekende Zeeuw heeft eens gezegd: 'Fatsoen moet je doen'. En onafhankelijk van enige politieke voorkeur zou iedereen het met een andere bekende Zeeuw eens moeten zijn toen deze stelde, dat je in het onderwijs excelleren zou moeten stimuleren. Met de aanwezigheid van een Zeeuwse Muziekschool is er in het verleden zeker aan het stimuleren van jong Zeeuws muzikaal talent gewerkt. Heel wat musici van Zeeuwse bodem hebben ruime bekendheid verworven. Wie kent bijvoorbeeld niet Bram Beekman, Marianne Boer, Frank de Bruine, of - van van recenter tijden - Mathieu van Bellen? En dan blijven we nog maar bij de letter B en 'klassieke' muziek. Met de vestiging van een universitaire instelling in Zeeland zijn de kansen voor het excelleren in muziek aanzienlijk toegenomen. 'Waar kies je voor: voor muziek, of voor een echt vak?' Het is een vraag die veel schoolverlaters bezighoudt en die niet zelden tot pijnlijke keuzes, ja keuzes tegen wil en dank, noopt. Een 'echt vak' is in de ogen van veel ouders een vak dat goede kansen op de arbeidsmarkt biedt. Muziek is in de oren van veel schoolverlaters een passie, om niet te zeggen a lifestyle. Met de vestiging van de Roosevelt Academy kwam daar in 2004 verandering in. Al in het voorjaar van 2005 werd daar de eerste studente toegelaten tot de Performing Arts: een unieke studierichting die het mogelijk maakt om musicologie met praktische muziekbeoefening op conservatoriumniveau te com bineren. Binnen het kader van de musicologie worden colleges in muziekgeschiedenis, muziektheorie (beide op diverse niveaus)muziek in context en onderzoeks colleges (seminars) aangeboden. Bij de muziekprak- tijk betreft het niet alleen de praktische hoofdvak studie (vaardigheid op een muziekinstrument, zang of compositie) maar ook koorpracticum en solfège. Afronding van deze studierichting biedt een meer voudig perspectief: zowel een vervolg met een Master Musicologie, een Master in Music aan veel buiten landse instellingen alsook een instroom in een vierja rig BA-programma aan een Nederlands conservatori um zijn mogelijk, naast het parallel afronden van een reeks cursussen in een andere discipline. Sommige studenten hebben inmiddels het speciale programma Performing Arts succesvol met andere studierichtingen gecombineerd, waardoor ze na hun afstuderen aan wat inmiddels University College Roosevelt heet mini maal drie totaal verschillende MA-programma's kun nen gaan volgen. Zo is het mogelijk geworden om na de middelbare school niet meer tot een noodgedwon gen - en vooral voortijdige - studiekeuze te geraken: de passie van de student en de eventuele pressie van ouders kunnen in beginsel vreedzaam samengaan. Inmiddels voerden de Performing Arts al meermalen, en tot ieders tevredenheid, naar een succesvol vervolg in de muziek. Achtergrond Aan het Middelburgse Liberal Arts College geldt als adagium: 'The study of music as a Liberal Art requires an integrated approach to history, theory, and perfor mance, experience in all three fields being essential to the understanding of music as an artistic and intel lectual achievement'. Wie dacht dat dit principe nieuw is, vergist zich. Al in de middeleeuwen maakte muziek op het Europese continent deel uit van de Zeven Vrije Kun sten. Als discipline werd de musica - uitdrukkelijk niet opgesplitst in theorie en praktijk - zelfs eeuwen lang als de meest schitterende beschouwd. Formeel verankerd in het quadrivium (de natuurwetenschap pen) vanwege de mathematische aspecten van muziek (intervalverhoudingen, toontrillingen etc.) werden van oudsher steeds de raakvlakken met andere disciplines - ook uit het trivium (de geesteswetenschappen) - 16 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 16