(links) Prof. dr. Pieter Ippel doceert Law, Justice and Society; (midden)ir. dr. Richard van den Doel geeft het vak Mathematical Ideas and Methods in Contexts. Dat kan op verschillende manieren. Een betrekkelijk eenvoudige is door studenten na ieder college of class vier vragen te laten beantwoorden: i. welke boodschap neem je van deze les mee naar huis? 2. waar wil je meer van weten? 3. wat snap je nog niet helemaal? En 4: what was the muddiest point of my teaching today? Dat kun je schriftelijk laten doen door ze aan het slot van een college een blad met deze vragen te laten invullen. Ik doe dat eigenlijk standaard, neem die formulieren door en kom daar dan aan het begin van het volgende college op terug en zo nodig herschik ik in overleg met de studenten de cursus planning of zelfs de course manual. Ik doe het ook door tijdens een college gebruik te maken van clickers, zeg maar stemkastjes. Studen ten beantwoorden daarmee tijdens het college vragen over de besproken stof of kunnen daarmee opvattingen of vragen intikken die dan op het scherm verschijnen en waar we vervolgens mee aan de gang gaan. Zulke directe vormen van real time feedback vul len een belangrijk principe van excellent learning en teaching in, namelijk dat naarmate studenten meer een cursus mee co-construeren, hoe groter hun enga gement bij het onderwijs is en hoe hoger het rende ment van het onderwijs komt te liggen. Ik herhaal: ik verzin dit niet, dit wordt krachtig ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Datzelfde geldt voor wat reciprocal teaching en acceleration wordt genoemd. Het eerste houdt in dat studenten regelmatig ook de rol van docent toegewezen krijgen, dat ze aan andere stu denten zaken gaan uitleggen, dat ze hun medestuden ten oefeningen en experimenten laten doen en daarbij niet zelden ook de docent betrekken die op die manier ook weer even student wordt. Met acceleration wordt bedoeld dat je studenten de kans geeft om zo snel en gemotiveerd mogelijk met hun studie te vorderen. Dat betekent onder meer dat er in een course altijd materi aal zit dat niet verplicht is, maar waarmee snelle stu denten verder kunnen. Aan hen dan ook vaak de taak dat aan hun "langzamere" collega's over te dragen.' Wat valt er te zeggen over het rendement van excellent learning? 'Het verschil tussen gewone universiteiten en de col leges waar we het nu over hebben, is in alle opzichten enorm. Op colleges waar het Liberal Arts en Science- paradigma breed gedragen wordt en geïnternaliseerd is, zie je dat grosso modo meer dan negentig procent van de studenten in drie jaar zijn bachelor haalt. Op gewone universiteiten ligt dat percentage ergens tus sen de twintig en dertig procent.' In welke zin ontwikkelt het concept zich nog? 'De basis ervan staat inmiddels wel, het gaat meer om verfijningen, uitwerkingen en verbeteringen. Zo wordt er op grond van observaties steeds meer aandacht besteed aan voice el speech, dat wil zeggen dat je je realiseert dat sommige onderdelen van een course andere verbaliteit vergen dan andere, dat zowel 14 Zeeuws Tijdschrift 2014 2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2014 | | pagina 14