Louis van Roode, De Wachtzandsteen en mozaïek, eregraf op de Algemene
Begraafplaats Crooswijk in Rotterdam (1948)
De wandschilderingen, grafiek en samenwerking
met architecten blijven niet onopgemerkt. De direc
teur van het Amsterdamse Stedelijk Museum, Willem
Sandberg, nodigt de in 1946 gevormde monumentale
kunstbeweging Groep R, waar Van Roode lid van
was, uit voor een expositie met als titel 'Rotterdamse
schilders, wandschilders, grafici, beeldhouwers,
architecten'. Deze expositie, die loopt van november
1949 tot januari 1950 in vijf zalen van het museum,
richt zich op de samenwerking van architecten met
kunstenaars, gespecialiseerd in wandschilderingen
en andere monumentale kunstvormen (De Tijd, 12
november 1949).
Louis van Roode legt zich verder toe op de samen
werking met architecten. Omdat hij goed leiding
kan geven, overzicht houden en richting bepalen bij
het ontwerpen en uitvoeren van grote monumentale
(boven) Wandschildering (detail) van Louis van Roode in het
Schielandshuis in Rotterdam (1948); (onder) Louis van Roode
werkt aan het plastiek De Cargadoor (1950). Foto's: RKD
werken, wordt hij door vrijwel alle belangrijke archi
tecten uit de wederopbouwperiode gevraagd om hun
gebouwen te verfraaien. Daartoe behoren onder meer:
Jo van de Broek, Jaap Bakema, Aad Viergever, Evert
en Herman Kraaijvanger, Joost Boks, Huig Maaskant,
Willem van Tijen en Ko Oud.
De wederopbouw is volop aan de gang. In
1950 is de haven van Rotterdam uitgegroeid tot
de grootste haven van Europa. Daarom wordt dat
jaar de havententoonstelling Rotterdam Ahoy! geor
ganiseerd. De tentoonstellingshal krijgt de naam
Ahoy'-hal. Louis van Roode beschildert een wand
van zeven meter met daarop het draadplastiek De
Cargadoor (Het Vrije Volk, 17 mei 1950). De nog
onbekende Karei Appel maakt een twintig meter
hoge kleurrijke sculptuur De Levensboom van Rotter
dam. Louis raakt met hem bevriend.
9 Zeeuws Tijdschrift 2014 1