r j-j-w
J?.M
mrA
J
SS
f i» --f*2Jwg°
1
I '^L
n&i
h-V i>>
:---— - V,
(van boven naar beneden) Het glasmozaïek losgemaakt van de
asbestplaat; schikken van de losse onderdelen; aanbrengen facing
als tijdelijke drager; nieuwe hechtlaag op bitumen onderkant van
mozaïek. Foto's: Art Conservation
enthousiast over en vind, dat het in elk opzicht aan
mijn verwachtingen beantwoord. De kleur vooral het
goud is zeer levendig en helder. Het is fris. Het heeft
aan de 100 mensen die er hier dagelijks komen en
langs lopen, van alles ontlokt. Er zijn uitgesproken
controverses over. Kortom je merkt wel, het is goed
Het lokt gedachten en discussies uit. Een elk ziet
er zijn eigen beeld in, als in een spiegel. De duiding
is aan een ieder voor zich, en dat is de waarde van alle
symboliek.'
In de nieuwbouw van het instituut is er volgens
de nieuwe directeur geen plaats meer voor het
mozaïek. Het glasmozaïek wordt in 2010 gered door
prof. dr. Jaap Boon en Robi van Roode en verwij
derd door Art Conservation, een instelling die zich
toelegt op beheer en behoud van erfgoed. Zolang er
geen herbestemming is gevonden, slaat Heemschut
het mozaïek in onderdelen op in het depot van de
Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ) in Mid
delburg. Plaatsing in het voormalige Hotel Britan
nia in Vlissingen zou een goede optie zijn geweest,
maar door de eindeloze juridische procedures tussen
Vlissingen en een projectontwikkelaar besluit Heem
schut het publiekelijk aan te bieden. Na een oproep
in NRC Handelsblad reageert onder meer het Science
Centre van de Technische Universiteit Delft, die
er een uitstekende plek voor heeft bij de vakgroep
Kernfysica. Art Conservation transporteert het moza-
iek naar zijn atelier in Vlaardingen, waar het wordt
gerestaureerd. Vervolgens wordt het kunstwerk in
onderdelen naar het Science Centre getransporteerd
om het op de wand van de expositieruimte te mon
teren. Op 6 februari 2014 wordt het glasmozaïek
onthuld.
19 Zeeuws Tijdschrift 2014 1