Louis van Roode, wandschildering in het Zuiderziekenhuis in Rotterdam (1950)
Wandschilderingen en mozaïeken
De beschilderde verplaatsbare wand - in de loop
der tijd verloren gegaan - voor de expositie in het
Stedelijk Museum Amsterdam in 1949 en de muur
schilderingen in het Schielandshuis in Rotterdam
in 1948 vormen de opmaat. Steeds meer architecten
kennen het werk van Louis van Roode en verlenen
hem opdrachten. Hij werkt hoofdzakelijk op de droge
pleisterlaag of andersoortige wand (secco-techniek).
Een voorbeeld hiervan is een muurschildering in de
kantine van het Ardath gebouw van de British Ameri
can Tobacco Company in Dordrecht waar het architec
tenbureau Van den Broek Bakema de opdracht voor
de aanpassing van de gebouwen had gekregen. De
Rotterdamse stadsarchitect Aad Viergever vraagt Louis
wandschilderingen te maken voor de uitbreiding van
het Zuiderziekenhuis in Rotterdam. Het gaat om een
poortgebouw met nieuwe conversatie- en eetzaal voor
de verpleegsters, dat later restaurant zou worden. De
drie schilderingen lopen door over twee wanden en
hebben een bijzondere kleurstelling. Pierre Janssen
noemt deze wandschilderingen 'van een overrompe
lende pracht' (Het Vrije Volk, 26 oktober 1950).
De eerste echt grote, gecompliceerde opdracht is
in 1954 het ontwerp en uitvoering van een mozaïek
voor het Holbeinhuis, dat in opdracht van de Basler
Transport Versicherungs Gesellschaft door het archi
tectenbureau van de gebroeders Kraaijvanger aan de
Coolsingel wordt gebouwd. Het wandmozaïek ver
beeldt Erasmus' reis te paard van Rotterdam naar zijn
vriend de drukker Johannes Froben in Bazel. Het ont
werp van Louis werd gekozen uit twintig inzenders.
Het enorme mozaïek van 14 bij 6,8 meter bestaat uit
700.000 stukjes Italiaans en Frans glas en werd in
dertig afzonderlijke panelen gemaakt.
Het maken van conventionele mozaïeken, met
als uitgangspunt in de handel verkrijgbare mate
rialen, betekent toch een beperking, omdat Van
Roode daarmee niet voldoende mogelijkheden heeft
bepaalde kleurnuances en structuren te realiseren.
Voor keramiek ligt dat anders, omdat veel pottenbak
kers en ook plateelfabrieken ervaring hebben met de
ïo Zeeuws Tijdschrift 2014 1