aan hun eigen onderwijsproces.
Aan het begin van hun schoolcarrière
op De Rede krijgen de brugklassers klas
sikaal les volgens een vast rooster. In de
toekomst zal dit in kleine stapjes gaan
veranderen. Met behulp van ict-techno-
logieën wordt er steeds meer rekening
gehouden met een persoonlijke leerstijl,
individuele interesses, leertempo en het
persoonlijke niveau van een leerling: het
Leren op Maat. In de bovenbouw wordt
het gepersonaliseerde programma voort
gezet.
Open en veilig
De Rede hecht veel waarde aan een goede
begeleiding van leerlingen. Elke leerling
moet voldoende aandacht krijgen. De
sfeer in de klas en op school is zodanig
dat alle leerlingen zich op hun gemak
kunnen voelen. Op diverse terreinen
heeft De Rede leerlingenbegeleiding
georganiseerd: ondersteuning bij het
leren, persoonlijke en sociale begeleiding
van de leerling en de klas, en begelei
ding bij de keuzes die leerlingen tijdens
hun schoolloopbaan maken. Een aantal
docenten heeft daarvoor speciale taken
gekregen: als mentor of decaan. Het
Interne Zorgteam (IZT) bestaat uit een
maatschappelijk werker, een jeugdarts
en de orthopedagogen. Zij begeleiden
leerlingen bij sociaal-emotionele en soci
aal-medische problemen. Leerlingen kun
nen verwezen worden door de mentoren
en afdelingsdirecteuren, maar ook ouders
kunnen contact opnemen met het IZT.
Uiteraard kunnen leerlingen zich ook zelf
melden.
Soms komt het voor dat leerlingen
gepest worden of moeite hebben met
vrienden maken en vriendschappen in
stand houden. Als ze dat willen kunnen
ze de Training Sociale Vaardigheden
volgen. Hoogbegaafde leerlingen mogen
twee tot vier keer per week de les verlaten
om te gaan werken aan een project dat zij
zelf hebben uitgezocht. De hoogbegaafde
leerlingen worden begeleid door een coör
dinator.
74