1 rr
Time for Talent
Trudy de Pooter zat van 1979 tot 1984 op de
havo. Daarna volgde ze een opleiding Frans
en Nederlands aan het Moller Instituut,
een lerarenopleiding in Tilburg. Ze begon
met lesgeven aan het PH in 1990. Ze geeft
twintig uur les, wat haar een 0,8 fte (full
time equivalent) aanstelling oplevert. Ze is
minstens veertig uur bezig. Tachtig procent
van de tijd gaat op aan lesgeven, lesvoorbe
reiding en correctiewerk. De resterende tijd
gaat op aan administratieve taken. Waarom
ging ze talen studeren? 'Op het PH kregen
we erg goed talenonderwijs en ik had er
ook wel aanleg voor. Ik ben dus niet lang
van school geweest en geef met veel plezier
les. Daarnaast organiseer ik het Time for
Talent-evenement waar een kleine twintig
acts van leerlingen worden opgevoerd met
toneel, dans en muziek. Nu loopt het weer
als een trein maar af en toe zakt het in. Je
moet wel leerlingen hebben die iets willen
doen. Er zijn rond de honderd leerlingen bij
betrokken, want er moet niet alleen gezon
gen worden. Er dienen decors te worden
opgebouwd, de techniek moet geregeld en
er moet gesjouwd worden. De avond heeft
plaats in het Scheldetheater en de zaal zit
altijd afgeladen vol met ouders en familie die
trots zijn op hun kroost. Na de optredens is
er een after party in de foyer van het theater.
Als lerares Frans ben ik natuurlijk
geknipt voor de organisatie van de jaar
lijkse schoolreis van 4 vwo naar Parijs. In
diezelfde week vinden ook de reizen naar
Canterbury, Berlijn en Rome plaats. We
gaan dan met de bus naar Parijs waar we in
een hotel in een voorstad (banlieu) slapen
waar vandaan het hart van Parijs met de
ondergrondse trein (RER) makkelijk bereik
baar is. Voor velen is dat de eerste echte
kennismaking met de rauwe multiculturele
samenleving in de voorstad maar we gaan
toch vooral voor de cultuur: het Louvre, de
Notre Dame, Le Marais en Les Halles. Het
is altijd heel intensief en tegelijk vormend
voor de leerlingen.
Trudy de Poorter. Foto: Anda van Riet
Ik ben optimistisch over de toekomst
van onze school. De toevoeging van het
beroepsonderwijs zie ik echt als een ver
rijking. Er is ook in toenemende mate een
vermenging van schooltype naar onderwijs
op maat. In de sportklassen zitten leerlin
gen van alle schooltypen door elkaar. Dat
creëert vriendschappen buiten de eigen
klas om. Het gebruik van de iPad leidt tot
verdichting van het contact tussen leraren
en leerlingen. We zijn een van de eerste
scholen in Nederland waar geëxperimen
teerd wordt met de iPad. Best gek: geen
boeken meer. Alle lesstof staat erop. In
het begin leken de brugklassers net zom
bies want ze liepen door de gang met het
oplichtende scherm open. Daar zijn nu
afspraken over gemaakt. Na de les gaat de
iPad in de (vrij lege) tas. Het eerste jaar zit
er bijna op en niemand wil terug naar de
boeken. Toen ik op PH zat kon alles en dat
is op De Rede op een andere manier zo
gebleven.'
Interview met Trudy de Pooter