een klein Zeeuws dorp. Dat vond ik
een prachtige film, ik heb die indertijd
uitgekozen als openingsfilm voor het
festival in Utrecht. Zeeland is een
prachtig reservoir voor films die
gemaakt zouden kunnen worden. Het
zou zo leuk zijn als Zeeland zich als
volwaardige filmlocatie kan posteren.
In Amsterdam is het tegenwoordig
onmogelijk om op bepaalde plaatsen in
de binnenstad te filmen Er moet min
stens een halfjaar van tevoren een ver
gunning worden aangevraagd, als dat
überhaupt niet direct afgewezen wordt.
Die plekken zijn echt kapot gefilmd. In
Zeeland valt daarentegen nog zoveel te
ontdekken.'
Het kan nog wel even duren voor
het zover is. Volgens Pos wordt
Zeeland sinds Film by the Sea steeds
meer film-minded. Het festival is even
als het Zeeland Nazomer Festival een
groot evenement in Zeeland en geniet
landelijke bekendheid. Dit jaar is er
een uitbreiding van Film by the Sea
naar Scheveningen. En als dat goed
gaat, is het de bedoeling om verder te
groeien. Maar Pos meent dat voor alles
de kwaliteit gewaarborgd moet blijven.
'De ambitie moet zijn verbetering, niet
groei. Altijd een uitdagingen blijven
zoeken. Waar gaan we dit jaar uitbrei
den, welk thema's zullen we nu doen,
welke belangrijke gasten kunnen we
strikken? Op een gegeven moment
wordt Film by the Sea een van de boeg
beelden van Zeeland. Dan gaat het
erom dat je dat boegbeeld koestert en
beter maakt, maar ervoor waakt dat je
zo goed bent als je laatste festival. Op
het moment dat je merkt dat je dat niet
meer kan moet je ermee stoppen. Je
moet nooit jezelf willen overleven, je
kunt beter op het hoogtepunt stoppen.'
Maar voorlopig is dat punt nog niet
bereikt. 'Voor nu geldt: zolang er ver
filmingen zijn, kan het festival nog
doorgaan.'
Hans Pos (1958) studeerde
Nederlands recht in Amsterdam.
Hij raakte bevriend met de film
studenten Maria Peters en Dave
Schram. Voor de laatste produ
ceerde Pos zijn afstudeerfilm-
pje. Dat smaakte naar meer en
Pos begon te freelancen als
manusje-van-alles in de filmwe
reld. In 1987 richtte hij samen
met Peters en Schram de film
maatschappij Shooting Star op.
In 1995 nam hij deel aan Film
Business School in Madrid en
in 1998 werd hij geselecteerd
voor het exclusieve programma
Fastlane, een zes weken duren
de film-business opleiding in
Londen en Los Angeles, georga
niseerd door Polygram Filmed
Entertainment. Hans Pos is
producent van speelfilms en
heeft zitting in het bestuur van
verschillende organisaties in de
Nederlandse filmwereld. Zo is
hij onder meer vice-voorzitter
van het Nederlands Filmfestival.
Pos produceerde onder andere:
Daens (1992), genomineerd
voor The Academy Awards
'Best Foreign Language Film',
De Tasjesdief (1994) o.a.
bekroond met de Crystal Bear
op het Int. Filmfestival Berlijn,
Left Luggage (1998), Kruimeltje
(1999) box-office hit van
1999/200° met meer dan 1,3
miljoen bezoekers, en Pietje
Bell (2002). Hij schreef het sce
nario voor Johnny ATB (1999),
Bella Bettien (2001), Spagaat
(2002), Tijl Uilenspiegel (2003)
en Sicario (2003). Bella Bettien
was tevens zijn regiedebuut.
Sindsdien regisseerde hij ook
de korte speelfilm Spagaat.
8 Zeeuws Tijdschrift 2003/6