doorgedraaid. Volgens de regels en alleen met vrijwil ligers. Ze konden kiezen: kerst of oud en nieuw. Zestig procent koos voor beide, ik bedoel maar. Ik ben op oudejaarsdag nog op het werk geweest met oliebol len en appelflappen en ik heb op een site nog nooit zo'n stemming meegemaakt. Ongelooflijk, alle records werden gebroken die dagen.' De veiligheid. Heikel onderwerp, zeker nu er onlangs wat ongelukken in tunnels hebben plaatsgevonden. Buis: Een kwart tot een derde van alle kosten is besteed aan veiligheid. Een deel van die uitgaven is gericht op de psycho logie van de tunnelgebruiker. Er is onderzoek gedaan naar de werking van kleuren, van licht, hoe de borden eruit moeten zien, het wegverloop - naar beneden, omhoog, af en toe een bocht en noem maar op. Alles is getest met proefpersonen. Een voorbeeld: stel er gebeurt een ongeluk, hoe krijg je dan het verkeer tot stilstand? De twee rijstroken met rode kruisen blokke ren? Werkt niet. Mensen staan even stil zien niks en gaan gewoon weer rijden met alle gevaren van dien. Het blijkt dat je beter één rijstrook kan dichtdoen en een snelheidsbeperking lean invoeren. Andere bevinding was dat je mensen sneller met een vrouwenstem hun auto uitkrijgt dan met het stemgeluid van een man.' Waarom zijn er geen vluchtstroken? Buis: Dan was de tunnel nog breder geworden en daar hadden we technisch geen mogelijkheden voor. In de nieuwe Beneluxtunnel zitten trouwens ook geen vluchtstroken. Dus dat zal het verkeer niet afschrikken? Buis: Onderzoek wijst op een verkeersstroom van 12.000 voertuigen per dag. De tendens is meer. Ik ben zelf wat terughoudend. Men zal er een paar jaar aan moeten wennen, de mogelijkheden van de tunnel willen aftasten. Ik ga uit van een groei van twee, drie procent per jaar. Een conservatieve schatting vergele ken met de groei van vier a vijf procent van het ver keer over de Oosterschelde. Juist in de aantallen ligt het probleem. Zowel in het zuiden als het noorden zal de zaak vastlopen, voor spellen experts als professor Allaert. Buis: De infrastructuur is hier en daar inderdaad beperkt. De kans dat je opstoppingen krijgt is dus niet denkbeeldig. Er moet bijvoorbeeld bij de brug van Sluiskil een verbetering komen en de planologische procedure daarvoor is in gang gezet.' Wat zijn volgens u de belangrijkste effecten van de tunnel? Is de tunnel de redding van de regio? Buis: 'Dat klinkt alsof Zeeland een zinkend schip is en dat lijkt me nogal overdreven. Maar ik ben ervan overtuigd dat die tunnel een economische impuls zal geven. Uit eigen waarneming weet ik dat er nieuwe bedrijven zullen komen. Zo ken ik een bedrijf dat 36 hectare grond koopt onder de voorwaarde dat de tunnel wordt opgeleverd. Talloze bedrijven spelen op de tunnel in, zijn hun planning al aan het aan passen.' Volgens het CPB bestaat er niet per definitie een cau saal verband tussen nieuwe infrastructuur en econo mische groei. Buis: 'Ik ken dat rapport niet en houd vast aan eco nomische ontwikkeling door deze verbinding, al kan ik me voorstellen dat de ontwikkeling van economi sche bedrijvigheid op de ene plek ten koste kan gaan van activiteit elders. Je krijgt eventueel te maken met een verschuiving. Overigens zal de tunnel niet alleen effecten hebben op de economie. Ook op sociaal en cultureel vlak zal er het nodige veranderen. In deze kolommen is de tunnel vaak in verband gebracht met de Zeelandstadgedachte: grotere slag kracht in Zeeland, weg met het eilanddenken. Wat denkt u? Buis: 'Zeeland is nu enorm versnipperd. Kijk naar de medische zorg, de theaters. Gemeenten zouden hun plannen op elkaar moeten afstemmen en ik denk dat dat door de tunnel ook zal gaan gebeuren. Ik bedoel: er zal een clustering van organisaties, over heden en bedrijven plaatshebben, waardoor de inte gratie van Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen zal toene men. Neem Zeeland Seaports. Voorheen een vestiging in Terneuzen en Vlissingen, nu komt er één unit in Terneuzen. De Westerscheldetunnel kan als een van de katalysatoren van de Zeelandstadgedachte gaan werken.' O 7 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 9