En dan nog, op papier ziet het er dan gedegen uit Eén van die afdichtingconstructies begaf het dus op een goed moment. Dat leverde behalve vertraging een grote extra kostenpost op.' Vertraging betekende verlate oplevering. Minister Netelenbos meldde het in de zomer van 2000. Een kritisch moment tussen de NV en de bouwer zeker? Buis: Uiteraard, we hadden een probleem, maar het samen zoeken naar oplossingen is primair geweest. We hebben alle zeilen bijgezet, gekeken wat er aan de hand was en welke maatregelen er genomen moesten worden.' Boetes bijvoorbeeld voor elke dag dat de bouwer te laat zou zijn Er zijn harde woorden gevallen. De Leeuw: 'Ach, als er dingen fout gaan, worden men sen nerveus. Als je problemen hebt en je weet niet hoe het afloopt De belangrijkste vraag was: hoe lopen we de achterstand in? In november 2000 had den we weer een redelijk beeld van waar we stonden, waar de problemen lagen. Op dat moment hebben we, de NV en de aannemer, los van elkaar een nieuwe planning gemaakt. En geloof het of niet, allebei kwa men we uit op maart, april 2004! Twaalf maanden vertraging al met al. Accepteren we dat? Kunnen dat er geen acht worden? We besloten om onze nek uit te steken. Dit moest lukken. Tegelijk hebben we gekeken of er mogelijkheden waren om op dat schema in te lopen.' Hoe? De Leeuw: 'Onder andere door meer te investeren in het logistieke systeem, extra treinen, extra personeel en extra vriesinstallaties voor de dwarsverbindingen.' Een hoop extra kosten. Daar was de NV blij mee. De Leeuw: 'Afgesproken is dat wij het risico namen, daartegenover stond wel een bonus van anderhalve ton per dag voor als het inlopen slaagde. Let wel, we stonden toen op een waanzinnig verlies, dus we hebben er alles aan gedaan om tempo te maken. Zeventien werkgroepen ingesteld om de zaak te analy seren. Aanvankelijk ben ik voor gek uitgemaakt, maar 5 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 7