En dan nog, op papier ziet het er dan gedegen uit
Eén van die afdichtingconstructies begaf het dus op
een goed moment. Dat leverde behalve vertraging een
grote extra kostenpost op.'
Vertraging betekende verlate oplevering. Minister
Netelenbos meldde het in de zomer van 2000. Een
kritisch moment tussen de NV en de bouwer zeker?
Buis: Uiteraard, we hadden een probleem, maar het
samen zoeken naar oplossingen is primair geweest.
We hebben alle zeilen bijgezet, gekeken wat er aan de
hand was en welke maatregelen er genomen moesten
worden.'
Boetes bijvoorbeeld voor elke dag dat de bouwer te laat
zou zijn Er zijn harde woorden gevallen.
De Leeuw: 'Ach, als er dingen fout gaan, worden men
sen nerveus. Als je problemen hebt en je weet niet
hoe het afloopt De belangrijkste vraag was: hoe
lopen we de achterstand in? In november 2000 had
den we weer een redelijk beeld van waar we stonden,
waar de problemen lagen. Op dat moment hebben
we, de NV en de aannemer, los van elkaar een nieuwe
planning gemaakt. En geloof het of niet, allebei kwa
men we uit op maart, april 2004! Twaalf maanden
vertraging al met al. Accepteren we dat? Kunnen dat
er geen acht worden? We besloten om onze nek uit te
steken. Dit moest lukken. Tegelijk hebben we gekeken
of er mogelijkheden waren om op dat schema in te
lopen.'
Hoe?
De Leeuw: 'Onder andere door meer te investeren in
het logistieke systeem, extra treinen, extra personeel
en extra vriesinstallaties voor de dwarsverbindingen.'
Een hoop extra kosten. Daar was de NV blij mee.
De Leeuw: 'Afgesproken is dat wij het risico namen,
daartegenover stond wel een bonus van anderhalve
ton per dag voor als het inlopen slaagde. Let wel,
we stonden toen op een waanzinnig verlies, dus we
hebben er alles aan gedaan om tempo te maken.
Zeventien werkgroepen ingesteld om de zaak te analy
seren. Aanvankelijk ben ik voor gek uitgemaakt, maar
5 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3