vond de recensent van de PZC Bob Lagaay 'een juweel
van een ontregelaartje'. Het muziekstuk dat 'een brug
probeerde te slaan niet alleen tussen toneel en publiek
maar ook tussen mensen onderling', bood enig soe
laas. 'Met ongeveer vijftig jongeren die de confrontatie
hadden doorstaan werd gediscussieerd over de inhoud
van het stuk, politiek engagement en de revolutionaire
rol van intellectuelen en kunstenaars. De recensent
van De Stem, Arie Karreman, liet zich uit pure opwin
ding meeslepen. 'Het mag wel uniek genoemd wor
den dat zoiets in Zeeuws-Vlaanderen mogelijk is.
Zeker als we bedenken dat een dergelijke uitvoering
zelfs in grote steden een zeldzaamheid is. Zeeuws-
Vlaanderen loopt wat betreft actuele muziek beslist
niet meer achter met de rest van Nederland.' Tsja.
De zuidelijke dichtgordel
Drie dagen voor de opvoering van De Grote Verveling
zat de eerste schrijversavond in Artikof er al op. Die
uitspanning lag vlak bij de binnenhaven onder aan de
dijk tegen een veel groter café aangeplakt. Piet
Blaauw, een reus van een kerel en Digna zijn verdien
stelijk wandtapijtenbreiende partner zorgden voor een
goede sfeer in het poffertjeshuis. Artikof groeide uit
tot een warm nest voor journalisten, middelbare scho
lieren en kunstenaars. Er hing een rol inpakpapier
waarop iedereen zijn commentaar kwijt kon. Dat liep
uiteen van poëtische ontboezemingen tot pure roddel.
Piet en Digna hadden er wel oren naar op donderdag
avonden (tevens de koopavond) open te blijven voor
de literaire avonden.
We slaagden er in een aantal jonge schrijvers en
dichters uit de omgeving te strikken zoals Charles de
Coster, Ferdi de la Ruelle en Ad van Wolferen en het
cabaretduo Twee is Teveel. 'Ongeveer een vijftig voor
namelijk jonge belangstellenden aanhoorden de dicht-
sels van vier jonge literatoren en de verzen van een
zangduo. De temperatuur in het uitpuilende koffie
huis van de familie Blaauw steeg tot ver boven het
landelijke gemiddelde.' We besloten dat al die pen
nenvruchten niet verloren mochten gaan en gaven
een gestencild literair tijdschriftje uit onder de naam
Interkom.' Interkom heette voortaan ons initiatief en
we organiseerden vier avonden. De laatste begin juni
liep tot diep in de nacht uit. Het was een feite een
eindexamenfeest want ongemerkt hadden we ons
Atheneum-diploma gehaald.
Rond die tijd ontvingen we van het Zeeuws Kunste-
iO Ui'T
naars Centrum (ZKC) in Middelburg een brief met
daarin een nummer van de eerste jaargang van Slib
met drie bladen muziek van maestro Van Prooijens
(N)umber (N)ine. De medewerker van het ZKC con
stateerde nuchter dat we ongeveer dezelfde doelstel
lingen hadden en nodigde ons uit voor de literaire
avond van hun club in september 1975. Het was de
eerste keer dat ik voor een cultureel evenement over
de Schelde wipte. Al eerder was ik in Antwerpen op
bezoek gegaan bij Jan Biezen van de Stichting
Dimensie die me had uitgenodigd een bijdrage te
leveren aan zijn bundel 100 nieuwe dichters. Daar stroom
opwaarts aan de Schelde rijpte het plan voor een zui
delijk dichtersfestijn. Dat had een jaar later op 10 juni
plaats. Er deden meer dan veertig dichters mee die
deel uitmaakten van literaire initiatieven in Brabant,
Vlaanderen en Zeeland: Wel uit Bergen op Zoom,
Opwenteling uit Eindhoven, Dimensie uit Antwerpen,
Yang en De Kring uit Gent en ZKC uit Middelburg.
Interkom kan in retrospectief gezien worden als
onderdeel van een brede beweging rond de grensstreek
met Vlaanderen (de zuidelijke dichtgordel) tussen
1975 en 1980 die de taal dicht bij de mens wilde bren
gen. Het festival vormde de afsluiting van onze literai
re activiteiten en eind jaren tachtig zou de fakkel in
Terneuzen door de Stichting Prometheus worden over
genomen. O
In december 2002 overleed Piet Blaauw. Aan hem en zijn vrouw Digna
is dit familiaal opgedragen. In depdf-versie van dit artikel zijn de namen
opgenomen van de bezoekers van de literaire avonden in Artikof.
Bronnen: Archief Vortex: archief J'UIT Terneuzen, archief
Interkom. PZC en Dagblad De Stem 1974-1977. Slib 1975-1977.
Interkom 1975-1976.
51 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3