de helde De Grote Verveling en (N)umber (N)ine J'UIT was een initiatief van Aart Janszen, de directeur van het Zuidlandtheater en vice-voorzitter van de Stichting Cultuurspreiding Zeeland die J'UIT een budget toekende. We werden spontaan lid van de twintig leden tellende op inspraak, discussie, marxis me en anarchisme drijvende groep. Werkende jonge ren en middelbare scholieren gingen Terneuzen omtoveren tot een plek met gelijke kansen voor ieder een. Na een zestal vergaderingen waren onze kamera den ervan overtuigd dat ons plan voor krities totaalte- jater net zo belangrijk of eigenlijk veel belangrijker was dan een konsert van Kayak. Na dat konsert kwam De Grote Verveling in beeld. Uiteraard moesten alle leden meespelen in het stuk. Toneelervaring was niet relevant want iedereen kon toch toneelspelen? Wij besloten uit voorzorg alle teksten van het stuk op tape te zetten. De creatieve energie van J'UIT kon zich daarna richten op de aankleding. Unaniem werd besloten dat het decor sober moest zijn, de toneelkleding zwart en de verlichting gedimd. We beseften dat De Grote Verveling wel eens echt ver velend zou kunnen worden. We zochten contact met de directeur van de muziekschool, Anton van Prooijen (de Terneuzense Peter Schat en ook dood), die aan een zeer eksperimentele compositie werkte met elektroni sche klankeffecten en gesproken citaten van Mao en Che. De titel (N)umber (N)ine was een subtiele ver wijzing naar de anonymisering van de maatschappij. De voorstelling op 6 april 1975 werd door meer dan honderd jongeren bezocht die het aandurfden met zichzelf geconfronteerd te worden. Zij hoorden zinsflarden als: duidelijk beïnvloed door de beeldtaal van Monty Python en wij lieten onze puberale dichtader rijkelijk vloeien. In de catacomben van het Zuilandtheater interviewden we Neerlands Hoop dat try-outs deed in Terneuzen en vanaf dat moment daalde onze interes se voor de PH Kroniek en zagen we meer toekomst in het theater. Ilc had tijdens mijn busreizen zinsflarden genoteerd en die bombardeerden we tot basistekst voor een toneelstuk waarvoor we snel een naam gevonden hadden: De Grote Verveling. We besloten het aan te kaarten bij het in 1974 opgerichte Jeugd Uit in Terneuzen (J'UIT). je bent zo vroeg zeg omdat die marokkanen er nog niet zijn. die werken bij jieret. een ander wil het niet doen. geen een. ik ben er al eens geweest, ja juist, de boot zal niet varen, waarom niet? omdat het zo mistig is. die vaart wel. hé nee hoor. de ruiten zijn gekleurd, as op de kaarten, de sigaren dansen in het doosje, wilde havanna's. Ze werden door muziekfragmenten van Pink Floyd en Grieg omlijst. Hoe meer het toneelstuk vorderde, hoe meer ze weggedrukt werden door een manifest over een nieuwe communicatieve wereld. De recensenten vonden het te weinig uitgewerkt maar stonden wel sympathiek tegenover deze poging de luie theatervre ter te provoceren. Vooral het opgenomen applaus 49 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 51