ingo de moor Door de keuze voor twee gescheiden tunnelbuizen met elk één rijrichting zijn frontale botsingen in de tunnel onmogelijk. De tunnel is 6,6 kilometer lang. Het diepste punt van de Westerscheldetunnel ligt 60 meter beneden de zeespiegel, tevens het diepste punt in Nederland. Het hellingspercentage is desondanks maximaal 4,5 Dat is niet meer dan in andere tunnels. Grond uit de bouwputten is onder andere gebruikt om dijken te maken rondom de tunnelingangen zodat de tunnel nooit onder water kan komen te staan. De vorm van de tunnel, de breedte van de rijstroken, de aange paste verlichting en het rustige kleurgebruik zorgen ervoor dat de gebruiker de tunnel als prettig ervaart en veiliger rijdt. In de tunnel wordt gebruik gemaakt van tegenstraal- verlichting. Deze verlichting zorgt ervoor dat automo bilisten de contouren van de auto's voor zich goed kunnen zien. De intensiteit van het licht bij de in- en uitgang wordt met behulp van een sensor stapsgewijs aangepast aan de hoeveelheid licht buiten, zodat de overgang niet te groot is. Verder zijn er speciale detec toren die het zicht en de hoeveelheid uitlaatgassen meten. Zodra het zicht minder wordt of het koolmo noxide gehalte te hoog, worden de ventilatoren auto matisch in werking gezet. Met camera's en verkeersdetectielussen wordt het verkeer in de tunnel continu in de gaten gehouden. Met behulp van matrixborden boven de weg kan het verkeer worden geregeld. Een bestuurder die erg lang zaam rijdt of stilstaat, wordt direct opgemerkt en gewaarschuwd met behulp van een omroepsysteem. Om de 50 meter is in de tunnel een hulppost inge richt met poederblussers, brandslangen en een inter comaansluiting. De tunnel is van binnen bovendien bekleed met een speciale hittewerende laag. Deze laag voorkomt dat het beton in de tunnel gaat scheuren door oververhitting. Om de 250 meter zijn dwarsver bindingen in de tunnel aangebracht om mensen van de ene naar de andere tunnelbuis te leiden als er zich iets voordoet waarbij evacuatie vereist is. Met groen licht rondom worden deze dwarsverbindingen aange geven en op het wegdek zijn de woorden exit aange bracht. Er is voor groen licht gekozen omdat dit goed te zien is, zelfs als er veel rookontwikkeling is. O 43 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 45