ingo de moor
Door de keuze voor twee gescheiden tunnelbuizen
met elk één rijrichting zijn frontale botsingen in de
tunnel onmogelijk. De tunnel is 6,6 kilometer lang.
Het diepste punt van de Westerscheldetunnel ligt 60
meter beneden de zeespiegel, tevens het diepste punt
in Nederland. Het hellingspercentage is desondanks
maximaal 4,5 Dat is niet meer dan in andere tunnels.
Grond uit de bouwputten is onder andere gebruikt
om dijken te maken rondom de tunnelingangen zodat
de tunnel nooit onder water kan komen te staan. De vorm
van de tunnel, de breedte van de rijstroken, de aange
paste verlichting en het rustige kleurgebruik zorgen
ervoor dat de gebruiker de tunnel als prettig ervaart en
veiliger rijdt.
In de tunnel wordt gebruik gemaakt van tegenstraal-
verlichting. Deze verlichting zorgt ervoor dat automo
bilisten de contouren van de auto's voor zich goed
kunnen zien. De intensiteit van het licht bij de in- en
uitgang wordt met behulp van een sensor stapsgewijs
aangepast aan de hoeveelheid licht buiten, zodat de
overgang niet te groot is. Verder zijn er speciale detec
toren die het zicht en de hoeveelheid uitlaatgassen
meten. Zodra het zicht minder wordt of het koolmo
noxide gehalte te hoog, worden de ventilatoren auto
matisch in werking gezet.
Met camera's en verkeersdetectielussen wordt het
verkeer in de tunnel continu in de gaten gehouden.
Met behulp van matrixborden boven de weg kan het
verkeer worden geregeld. Een bestuurder die erg lang
zaam rijdt of stilstaat, wordt direct opgemerkt en
gewaarschuwd met behulp van een omroepsysteem.
Om de 50 meter is in de tunnel een hulppost inge
richt met poederblussers, brandslangen en een inter
comaansluiting. De tunnel is van binnen bovendien
bekleed met een speciale hittewerende laag. Deze laag
voorkomt dat het beton in de tunnel gaat scheuren
door oververhitting. Om de 250 meter zijn dwarsver
bindingen in de tunnel aangebracht om mensen van
de ene naar de andere tunnelbuis te leiden als er zich
iets voordoet waarbij evacuatie vereist is. Met groen
licht rondom worden deze dwarsverbindingen aange
geven en op het wegdek zijn de woorden exit aange
bracht. Er is voor groen licht gekozen omdat dit goed
te zien is, zelfs als er veel rookontwikkeling is. O
43 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3