Jaargang 53, nummer 2-3, 2003
Redactie
Peter van Houte, Karen Kroese, Oscar Steens
Paul van der Velde (hoofdredacteur),
Francisca van Vloten, Dick van der Wouw
Ingo de Moor (gastredacteur)
Aan dit nummer werkten mee
Emma Crebolder, Wim Hofman, Hans van Houte,
Jan Kuipers, Anda van Riet,
Doeke Roos, André van der Veeke,
Bestuur
Stichting Zeeuws Tijdschrift
W.T. van Celder (voorzitter), A.J. de Visser (secre
taris), J.A.M. Nijskens (penningmeester),
C.F. Bos, A.L. Oosthoek
Adres
Postbus 503, 4330 AM Middelburg
tel 0114 - 322878
redactie@zeeuwstijdschrift.nl
bestuur@zeeuwstijdschrift.nl
www.zeeuwstijdschrift.nl
Abonnement
Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt zes keer per jaar.
De abonnementsprijs bedraagt 37,50 euro franco
per post. Opzegging dient schriftelijk te geschieden
een maand voor het einde van het lopende jaar.
Advertentieacquisitie
Rita Oomen
tel 0167 - 563401, fax 0167 - 561200,
japm.oomen@worldonline.nl
vormgeving
Pharos M. van Hootegem
Druk
Grafisch Bedrijf Pitman bv
ISSN 0166-5154
Subsidiegever
Provincie Zeeland
14
18
Van voor of na de Tunnel?
In zijn redactioneel vergelijkt Paul van der Velde de bouw van
de Westerscheldetunnel met de landing op de maan. The
Eagle landde, maar Neeltje-Suzanna worstelde meer dan vier
jaar om boven te komen.
De Zeeuwse Constructie. Interview met Rob de
Leeuw en Tin Buis
Oscar Steens interviewt in de achtste aflevering van
Zeelandstad in de steigers de projectdirecteur van de
Kombinatie Middelplaat Westerschelde Rob de Leeuw en de
algemeen directeur van de NV Westerscheldetunnel Tin Buis.
Het verhaal van een lange tunnel in het kort
Hans van Houte die op allerlei manieren bij de bouw van de
WST was betrokken, beschrijft in het kort de geschiedenis van
de plannen rond de tunnel die rond 1930 voor het eerst circu
leerden en pas meer dan 70 jaar later in een andere vorm zijn
gerealiseerd.
A very tricky river. De noodzaak van loodsen op de
Westerschelde
Doeke Roos die geruime tijd loods is geweest op de
Westerschelde houdt een sterk pleidooi voor beloodsing van
alle schepen op de Westerschelde, zeker nu de kwaliteit van de
bemanningen van schepen wereldwijd sterk daalt.
De uitgang steeds verder weg
Karen Kroese sprak met Evert Sonke die verantwoordelijk was
voor de coördinatie van de ondergrondse werkzaamheden van
de Westerscheldetunnel. Terecht vergelijkt hij het naar boven
komen van de tunnelboormachine met de naam Neeltje-
Suzanna met de landing van The Eagle op de maan.
adverteerders
Koninklijke Zeelandia Groep b.v., Zeeland Seaports,
Provinciale Zeeuwse Courant, Fabery de Jonge, de
Drukkery Middelburg, Total Raffinaderij Nederland
N.V., De Campveerse Toren, Grafisch Bedrijf
Pitman b.v., Galerie De Vier Gemeten Middelburg,
Boekhandel De Vries Zierikzee, Jurry Terneuzen bv
Dit speciale nummer kwam tot stand dankzij finan
ciële bijdragen van Provincie Zeeland,
NV Westerscheldetunnel en Kombinatie
Middelplaat Westerschelde
2003 Zeeuws Tijdschrift
De redactie heeft ernaar gestreefd de rechten van
de illustraties te regelen. Degenen die desondanks
menen rechten te kunnen doen gelden,
kunnen zich alsnog tot de redactie wenden.
Voor de laatste keer heen en weer...
Voor Peter van Houte waren de veren net als voor vele andere
Zeeuwen een integraal deel van het levensritme. Hij voelt het
verdwijnen van de veren als een amputatie. Flarden fantoom
pijn zullen langs de oevers van de Schelde blijven dwalen. En
hoe voelt de rivier zich, nu ze vrijwel alleen stroom op- en
afwaarts wordt doorkliefd?