Jaargang 53, nummer 2-3, 2003 Redactie Peter van Houte, Karen Kroese, Oscar Steens Paul van der Velde (hoofdredacteur), Francisca van Vloten, Dick van der Wouw Ingo de Moor (gastredacteur) Aan dit nummer werkten mee Emma Crebolder, Wim Hofman, Hans van Houte, Jan Kuipers, Anda van Riet, Doeke Roos, André van der Veeke, Bestuur Stichting Zeeuws Tijdschrift W.T. van Celder (voorzitter), A.J. de Visser (secre taris), J.A.M. Nijskens (penningmeester), C.F. Bos, A.L. Oosthoek Adres Postbus 503, 4330 AM Middelburg tel 0114 - 322878 redactie@zeeuwstijdschrift.nl bestuur@zeeuwstijdschrift.nl www.zeeuwstijdschrift.nl Abonnement Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt zes keer per jaar. De abonnementsprijs bedraagt 37,50 euro franco per post. Opzegging dient schriftelijk te geschieden een maand voor het einde van het lopende jaar. Advertentieacquisitie Rita Oomen tel 0167 - 563401, fax 0167 - 561200, japm.oomen@worldonline.nl vormgeving Pharos M. van Hootegem Druk Grafisch Bedrijf Pitman bv ISSN 0166-5154 Subsidiegever Provincie Zeeland 14 18 Van voor of na de Tunnel? In zijn redactioneel vergelijkt Paul van der Velde de bouw van de Westerscheldetunnel met de landing op de maan. The Eagle landde, maar Neeltje-Suzanna worstelde meer dan vier jaar om boven te komen. De Zeeuwse Constructie. Interview met Rob de Leeuw en Tin Buis Oscar Steens interviewt in de achtste aflevering van Zeelandstad in de steigers de projectdirecteur van de Kombinatie Middelplaat Westerschelde Rob de Leeuw en de algemeen directeur van de NV Westerscheldetunnel Tin Buis. Het verhaal van een lange tunnel in het kort Hans van Houte die op allerlei manieren bij de bouw van de WST was betrokken, beschrijft in het kort de geschiedenis van de plannen rond de tunnel die rond 1930 voor het eerst circu leerden en pas meer dan 70 jaar later in een andere vorm zijn gerealiseerd. A very tricky river. De noodzaak van loodsen op de Westerschelde Doeke Roos die geruime tijd loods is geweest op de Westerschelde houdt een sterk pleidooi voor beloodsing van alle schepen op de Westerschelde, zeker nu de kwaliteit van de bemanningen van schepen wereldwijd sterk daalt. De uitgang steeds verder weg Karen Kroese sprak met Evert Sonke die verantwoordelijk was voor de coördinatie van de ondergrondse werkzaamheden van de Westerscheldetunnel. Terecht vergelijkt hij het naar boven komen van de tunnelboormachine met de naam Neeltje- Suzanna met de landing van The Eagle op de maan. adverteerders Koninklijke Zeelandia Groep b.v., Zeeland Seaports, Provinciale Zeeuwse Courant, Fabery de Jonge, de Drukkery Middelburg, Total Raffinaderij Nederland N.V., De Campveerse Toren, Grafisch Bedrijf Pitman b.v., Galerie De Vier Gemeten Middelburg, Boekhandel De Vries Zierikzee, Jurry Terneuzen bv Dit speciale nummer kwam tot stand dankzij finan ciële bijdragen van Provincie Zeeland, NV Westerscheldetunnel en Kombinatie Middelplaat Westerschelde 2003 Zeeuws Tijdschrift De redactie heeft ernaar gestreefd de rechten van de illustraties te regelen. Degenen die desondanks menen rechten te kunnen doen gelden, kunnen zich alsnog tot de redactie wenden. Voor de laatste keer heen en weer... Voor Peter van Houte waren de veren net als voor vele andere Zeeuwen een integraal deel van het levensritme. Hij voelt het verdwijnen van de veren als een amputatie. Flarden fantoom pijn zullen langs de oevers van de Schelde blijven dwalen. En hoe voelt de rivier zich, nu ze vrijwel alleen stroom op- en afwaarts wordt doorkliefd?

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 2