Peter van Houte
In de voetgangerstunnel denk ik aan mijn eerste keer,
meer dan veertig jaar geleden. Een klein ventje op een
grote boot, een reis naar een andere wereld. Het was
zondag en we waren op weg naar Groede waar warme
appelbollen met chocomelk op ons wachten. Voor her
haling vatbaar en dat gebeurde jaren achtereen.
Niet veel later nog een eerste keer, op dat andere
veer. Kleiner, maar spannender. Een lekker lange over
tocht. Van Hoedekenskerke naar Terneuzen, op weg
naar de Zeeuwsvlaamse tantes. Die laatste keer heen
en weer is al zo lang geleden. Deze doet er toe. Is
onherroepelijk. Een bijzondere reis met een ander
doel dan zo snel mogelijk landen aan de overkant.
Hoe voelt het ook al weer, hoe ruikt het, wat zie je,
wat hoor je? Daar gaat het nu om. Registreren voor
later. Tot in detail.
De allereerste keer dat hier een veerboot voer was
op 22 mei 1829. Een stoomboot, De Schelde, het eerste
'overzet-veer' van Vlissingen naar Breskens. Bijna 175
jaar, zevenhonderd seizoenen, heen en weer in wind
en weer: ook bij mist en harde westenwind. En op
prachtige dagen zoals deze. 'Tot de laatste klant veilig
naar de overkant', ik hoor het de PSD-directeur zeggen.
Provinciale Stoombootdiensten. Ik heb het altijd een
mooie naam gevonden. Het klonk al oud toen ik nog
erg jong was. Ouderwetse degelijkheid. Onverwoest
baar traditioneel. En toch komt er een einde aan dit
cultuurgoed.
De Koningin Beatrix (bouwjaar 1993) is één van de
twee 'nieuwe' schepen. Uiterlijk niet anders dan de
oudere veerboten, maar het interieur van deze tijd.
Salons nieuwe stijl, elektrisch bediende deuren. Meer
27 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3