Peter van Houte In de voetgangerstunnel denk ik aan mijn eerste keer, meer dan veertig jaar geleden. Een klein ventje op een grote boot, een reis naar een andere wereld. Het was zondag en we waren op weg naar Groede waar warme appelbollen met chocomelk op ons wachten. Voor her haling vatbaar en dat gebeurde jaren achtereen. Niet veel later nog een eerste keer, op dat andere veer. Kleiner, maar spannender. Een lekker lange over tocht. Van Hoedekenskerke naar Terneuzen, op weg naar de Zeeuwsvlaamse tantes. Die laatste keer heen en weer is al zo lang geleden. Deze doet er toe. Is onherroepelijk. Een bijzondere reis met een ander doel dan zo snel mogelijk landen aan de overkant. Hoe voelt het ook al weer, hoe ruikt het, wat zie je, wat hoor je? Daar gaat het nu om. Registreren voor later. Tot in detail. De allereerste keer dat hier een veerboot voer was op 22 mei 1829. Een stoomboot, De Schelde, het eerste 'overzet-veer' van Vlissingen naar Breskens. Bijna 175 jaar, zevenhonderd seizoenen, heen en weer in wind en weer: ook bij mist en harde westenwind. En op prachtige dagen zoals deze. 'Tot de laatste klant veilig naar de overkant', ik hoor het de PSD-directeur zeggen. Provinciale Stoombootdiensten. Ik heb het altijd een mooie naam gevonden. Het klonk al oud toen ik nog erg jong was. Ouderwetse degelijkheid. Onverwoest baar traditioneel. En toch komt er een einde aan dit cultuurgoed. De Koningin Beatrix (bouwjaar 1993) is één van de twee 'nieuwe' schepen. Uiterlijk niet anders dan de oudere veerboten, maar het interieur van deze tijd. Salons nieuwe stijl, elektrisch bediende deuren. Meer 27 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 29