Betonijzerviechters bezig in een dwarsverbinding van de Westerscheldetunnel. Foto: Duo-foto honderd ton van een 4,5% helling af, zonder rem. Een enorme ravage.' Er zijn ongevallen gebeurd en doden en gewonden gevallen. Wat staat Sonke het meest bij? 'In november 2001, we waren bijna klaar met het boorproces, bezweek er een stuk van de staartafdich- ting. Een enorme massa water stroomde binnen. Dan moet je snel reageren. Dat was erg spannend.' Zeker het moment dat de boormachine op 17 januari 2002 'binnenkwam', zal Sonke nooit vergeten. 'Het was heel koud die dag. We stonden in Ellewoutsdijk op het caisson op maaiveldhoogte. Daarbinnen moest de boor omhoog komen. We hadden telefonisch con tact met de mannen in de tunnel. Op een gegeven moment konden we de machine horen. Komt 'ie wel goed uit?, vraag je je dan af. Ik heb alle vertrouwen in de techniek, maar zo'n moment is toch erg spannend. Als de machine binnenkomt, moet je direct reageren, dus we stonden op scherp. Op een gegeven moment kwamen er piepschuimen bolletjes naar boven. Toen opeens bblloobbb.' Sonke maakt een laag ontstop- pingsgeluid. 'Heel veel water kwam er opborrelen.' Het is niet echt een kwestie van doorbreken wanneer de machine aankomt; op vrijdag kwam de boorma chine binnen in het caisson. Het water werd weg gepompt. Op zondag kreeg Sonke een telefoontje. Toen was het caisson leeg en kwam de boor echt naar 24 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 26