Betonijzerviechters bezig in een dwarsverbinding van de Westerscheldetunnel. Foto: Duo-foto
honderd ton van een 4,5% helling af, zonder rem. Een
enorme ravage.' Er zijn ongevallen gebeurd en doden
en gewonden gevallen. Wat staat Sonke het meest bij?
'In november 2001, we waren bijna klaar met het
boorproces, bezweek er een stuk van de staartafdich-
ting. Een enorme massa water stroomde binnen. Dan
moet je snel reageren. Dat was erg spannend.'
Zeker het moment dat de boormachine op 17 januari
2002 'binnenkwam', zal Sonke nooit vergeten. 'Het
was heel koud die dag. We stonden in Ellewoutsdijk
op het caisson op maaiveldhoogte. Daarbinnen moest
de boor omhoog komen. We hadden telefonisch con
tact met de mannen in de tunnel. Op een gegeven
moment konden we de machine horen. Komt 'ie wel
goed uit?, vraag je je dan af. Ik heb alle vertrouwen in
de techniek, maar zo'n moment is toch erg spannend.
Als de machine binnenkomt, moet je direct reageren,
dus we stonden op scherp. Op een gegeven moment
kwamen er piepschuimen bolletjes naar boven. Toen
opeens bblloobbb.' Sonke maakt een laag ontstop-
pingsgeluid. 'Heel veel water kwam er opborrelen.'
Het is niet echt een kwestie van doorbreken wanneer
de machine aankomt; op vrijdag kwam de boorma
chine binnen in het caisson. Het water werd weg
gepompt. Op zondag kreeg Sonke een telefoontje.
Toen was het caisson leeg en kwam de boor echt naar
24 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3